3 největší chyby při objednávání produktů a služeb na internetu – dopouštíte se jich i vy?
Povinné uzavření kamenných provozoven, které nás v posledním roce a půl provázelo hned několikrát, přinutilo řadu spotřebitelů přesunout se na internet. Nicméně absence osobního kontaktu dělá z internetového prodeje tak trochu ošemetný byznys.
Samozřejmě nechceme házet všechny online obchodníky do jednoho pytle. Nemění to ale nic na tom, že se mezi nimi pohybují takoví, kteří staví svůj výdělek nad férové jednání se zákazníkem. Ten pak ztratí čas, peníze a často přitom ani nedostane, co si vlastně objednal.
Spotřebitele však nebudeme stavět do pozice oběti. Sami se totiž při využívání online nákupů dopouštějí mnoha zásadních chyb. Jaké patří mezi ty nejčastější?
1. Platba předem už při prvním nákupu
I když u nás v Česku máme několik gigantů, co se týče internetového prodeje, veškeré zboží u nich nenakoupíte. Pokud například potřebujete kvalitní textilie, speciální ergonomické vybavení či příslušenství pro kutily, obvykle musíte spoléhat na eshopy, které příliš známé nejsou.
Na tom by nebylo nic špatného, ale obezřetnost je vždy na místě. Dvojnásob to platí v případě, že se vám na internetu nedaří najít žádné důvěryhodné recenze, nebo jsou z velké části negativní.
Platba kartou nebo rychlým bankovním převodem představuje rychlou a snadnou cestu k produktům, ale u neznámých prodejců s sebou přináší určitá úskalí. S přibývajícím počtem eshopů totiž přibývá i těch, které si objednávku nechají zaplatit předem, ale zboží vám následně nedodají.
Vymáhání peněz pak představuje dlouhou cestu plnou dohadování, byrokracie a často i zásahů právníka. Pokud tedy máte možnost platby až při převzetí, rozhodně ji alespoň při prvním nákupu využijte. Sice si možná pár korun připlatíte, ale rozhodně vás to bude stát méně peněz i úsilí než případné tahanice.
2. Ceny nesrovnáváme a zbytečně se okrádáme
Kolikrát vám přistálo v emailové schránce reklamní sdělení, ve kterém vám eshop sliboval produkt se slevou přesahující 50 %? I když takové nabídky mohou být lákavé, mnohdy nejsou reálné – nejčastěji k tomu dochází během slevové akce Black Friday.
Zkusite si proto daný produkt nejprve zadat do vyhledávače a podívat se na více různých eshopů. Dost možná zjistíte, že uvedená sleva vycházela z cenovky, kterou mělo zboží při uvedení na trh. Reálná úspora oproti konkurenčním nabídkám je nakonec minimální nebo dokonce žádná.
Totéž platí i pro produkty, jako jsou půjčky. Zde se sice se slevami příliš nesetkáte, ale i tak se ceny mohou u jednotlivých poskytovatelů výrazně lišit. Až tedy budete hledat pomocnou ruku, nezapomeňte si jednotlivé možnosti porovnat přes portál Ferovepujcky.cz, kde budete mít u dostupných úvěrů všechny důležité parametry přehledně vypsané.
3. Osobní údaje zadáváme kamkoliv
Objednávání zboží a služeb přes internet s sebou přináší riziko, které se netýká pouze nákupu jako takového, ale i vašeho finančního zázemí. Dávejte pozor na to, komu poskytnete data, jako je vaše jméno, trvalé bydliště a číslo karty, včetně jejích bezpečnostních označení.
Zejména při nákupech na zahraničních inzertních serverech typu Ebay či Aliexpress se stává, že lidé udělají objednávku a pár týdnů poté zjistí, že si někdo na jejich účet udělal pěkný nákup někde jinde. Banky pro takové případy mají připravený protokol a peníze se lidem obvykle vrátí, nicméně opět se jedná o zbytečnou starost.
Alternativou ke klasické platbě kartou může být například PayPal či Google Pay. Citlivé údaje poskytnete pouze těmto platformám a ony už platbu zařídí bez toho, aniž by vaše data poskytly třetím stranám.