Andrea Dvořáčková: Je třeba se umět domluvit
Sympatická tmavovláska Andrea Dvořáčková, která vystudovala angličtinu pro manažerskou praxi na UTB ve Zlíně, miluje cestování, procházky, začala běhat a ráda si ve volných chvílích něco pěkného přečte nebo pustí audioknihu. Jinak je totiž nonstop mezi lidmi. Už na vysoké škole nastoupila jako brigádnice do PENNY, postupně se vypracovala až na pozici oblastní HR manažerky na Vysočině.
Jak dlouho už jste zaměstnaná v PENNY?
Celý svůj život! Začínala jsem jako brigádnice a po prvním dnu v práci jsem odcházela se slzami a nadávala si, že jsem do toho šla. Bylo to náročné, učila jsem se za chodu, ale postupně jsem si zvykla, vše se zklidnilo a začalo mě to bavit. Tuhle brigádu jsem využívala i při vysoké škole, a když přišel nový vedoucí, který chtěl vytvořit nový kolektiv, tak mě přesvědčil, abych mu šla dělat ještě na vysoké zástupce. On po dvou letech povýšil, já nastoupila na jeho místo, po dalších dvou letech jsem povýšila já. Nakonec jsem se starala nejen o prodejny tady v okolí, ale i o prodejny u Prahy. Asi bych na této pozici vydržela do současnosti, kdyby mě neoslovila jedna z mých současných kolegyň, že hledají regionálního manažera v našem regionu. Uspěla jsem ve výběrovém řízení a třetí rok už dělám tuhle práci.
Vyzkoušela jste osobně pozice, na které dnes hledáte nové lidi, posunula jste se od místa brigádnice k oblastnímu vedoucímu. Je to v PENNY obvyklé?
Dokonce si myslím, že jsou i rychlejší kariéry. U nás je výhodou, že můžete dělat to, co chcete. Můžete zůstat celý život pokladní a můžete udělat kariéru od brigády až po manažerskou pozici v regionu nebo na centrále. Musím říct, že tohle je jedna z výhod, protože pro to PENNY vytváří podmínky a je na každém, co chce a jak je využije.
Dovolenou dáváme na odpočinek
Co mi budete nabízet, když mě budete přesvědčovat, abych vzal práci zrovna v PENNY?
Bavíme se o pozicích v naší prodejní síti. Pak to vždy bude především malý přátelský, až rodinný kolektiv, pak určitě to, že vycházíme zaměstnancům vstříc při plánování směn, kdy není třeba si na každé zařizování brát dovolenou, ale je možné si přeorganizovat směny tak, abyste si dovolenou bral skutečně na odpočinek. Nabízíme férové platy a každý ví, co a za co bude dělat. Máme poměrně velké množství benefitů. A v neposlední řadě se snažíme s lidmi pracovat, a když v někom vidíme potenciál, vytváříme mu prostor pro jeho růst nebo změnu pozice, která by mu více vyhovovala.
Co je největší výhodou PENNY oproti konkurenci?
Je pravda, že práce na prodejnách je fyzicky velmi náročná. Nezastíráme to a říkám to každému už při prvním pohovoru. Stále chodím před Vánoci na prodejnu vypomáhat a vím, že za směnu naběhám okolo 20 000 kroků. S nadsázkou říkám, že je to placená posilovna. Zkrátka je to tak. Naší výhodou je, že jsme malý kolektiv a lidé si vždy mohou vyjít vstříc a domluvit se, protože u nás nejsou striktně rozdělené role, a všichni dělají všechno. Na jednu stranu jsou zastupitelní, na druhou si mohou vzájemně vyhovět a za třetí nemají práci tak jednotvárnou.
Častým argumentem uchazečů je, že lidí je na prodejnách málo, a že se bojí toho, že toho na ně bude moc a lidé na ně budou nepříjemní…
Na jednu stranu je to pravda, ovšem, celé je to o samotném vedoucím prodejny, jak zná místní zvyklosti, jak lidé chodí nakupovat, a jak podle toho plánuje směny a jak práci organizuje. Schopný vedoucí nebo jeho zástupce, kteří si dokážou určit priority a vědí, co je potřeba, to zvládne, a pak to zdaleka není takový problém. Je to práce v obchodě, práce s lidmi a je třeba se umět domluvit. Nikdy jsem z práce neodcházela s tím, že mám vše hotovo, protože jsem si vždy dokázala představit, co ještě by se dalo udělat, aby prodejna vypadala ještě lépe.
Kdo se dnes hledá složitěji? Schopný vedoucí nebo ochotný prodavačka nebo prodavačka?
V současné době je velmi složité najít člověka, který je ochoten pracovat, na jakoukoliv pozici. Na pohovory zveme i lidi, které bychom před několika lety nepozvali. Je to znát i podle regionu. Zcela jiná situace je na Vysočině, kde jsou lidé za práci u dobrého zaměstnavatele s jistotami vděční, a například v okolí Brna nebo Prahy, kde lidé raději dojíždí hodinu do práce do velkého města, hlavně aby byla snadnější a pohodlnější. Navíc jsou v těchto regionech i vyšší platy, to je třeba přiznat.
Jak se mění požadavky uchazečů o práci?
Dnes tolik nejde ani o peníze jako v minulosti, ale lidem hodně záleží na volném čase. Když například pracujeme s našimi talenty na prodejnách a nabízíme jim práci zástupce vedoucího nebo vedoucího, tak to velmi často odmítnou s tím, že peníze jim nevynahradí klid a volný čas. Protože takhle jdou po osmi hodinách s čistou hlavou domů, což v případě vedoucího zkrátka není možné.
Nakolik pomáhá, že je PENNY se svými více než 400 prodejnami prakticky po celé zemi, a že je všude blízko?
To je velký argument, zejména na menších městech, kde lidé dají přednost práci v místě bydliště před vyšším platem, protože ušetří za dojíždění a mají mnohem více volného času.
Vždy se najde něco, co mě překvapí
Dá se říci, že na každé prodejně je taková malá PENNY rodina?
Vlastně ano, protože ne každá rodina funguje ideálně. Záleží na každém, jak to chce mít a na daném kolektivu. Je to jako v běžném životě a všude jinde. Někde se lidé scházejí a potkávají i po práci, protože třeba mají společné zájmy. Výhodou je, že se všichni mezi sebou znají, vědí o sobě mnohem víc než v nějaké anonymní velké firmě nebo továrně. Vědí, co od sebe mohou čekat, že se na sebe mohou kdykoliv obrátit. Snadněji se řeší i případné konflikty, protože v malém kolektivu se nikdo zkrátka neschová. A i tady je pro nás důležitá role vedoucího a jeho zástupce, protože oni jsou ti, kteří ten kolektiv vytváří a formují.
Jak vypadá Váš takový obyčejný pracovní den?
Do Prahy jezdím jen na porady a většinu času trávím na prodejnách ve svém regionu. Plánuji si pohovory, návštěvy u nových zaměstnanců a lidí, kteří se zaškolují nebo změnili pozici. Objíždím školící prodejny, zjišťuji, zda naši lidé dostávají vše, co potřebují. Jsou dny, kdy řešíme stížnosti, ať už našich zaměstnanců nebo ze strany zákazníků. V takovém případě se snažím být na prodejně při střídání směn, abych si mohla vyposlechnout, co nejvíce lidí a přijít na to, s čím jim můžeme pomoci. Absolvuji také kontroly nejrůznějších státních kontrolních úřadů, například hygieny nebo inspektorátu práce. A v neposlední řadě sama školím nové zástupce a vedoucí prodejen. Učíme je a vysvětlujeme jim organizaci práce, komunikaci nebo poskytování zpětné vazby svým podřízeným. Není to prostě jen o tom, že jako personální manažerka hledám nové lidi, ale v prvé řadě o péči o ně.
Na podzim a v zimě přibývá stížností
Mění se nějak přístup k novým lidem v čase?
Ano, na to klademe důraz. Sama si pamatuji, jak jsem nastoupila, nikdo mi nic neřekl a hodili mě, jak se říká, do vody. Tomu se snažíme nyní předcházet a novým zaměstnancům od začátku nabízet podporu a potřebné informace.
Prošla jste si pozicemi od brigádnice přes vedoucí prodejní, oblastní vedoucí až po HR manažerku. Dokáže Vás vlastně ještě něco zaskočit nebo překvapit?
Říkám si, že mě už nic nepřekvapí, ale ono se vždy něco najde. Zrovna nedávno jsme se s kolegy pozastavili nad jednou stížností. I když musím říct, že zaměstnaneckých stížností, alespoň z mé zkušenosti, ubývá. Nejčastěji to bývá špatná komunikace, a to že lidé neumí poskytnout pozitivní nebo negativní zpětnou vazbu. To má přímý dopad na atmosféru na prodejně, proto na to nyní klademe důraz a snažíme se naučit vedoucí říkat věci do očí a přímo. Naopak přibývá stížností zákazníků. Ty z nějakého důvodu vždy přibývají na podzim a v zimě. Co je v poslední době smutné je to, že se věci neřeší přímo, ale všechno se píše na Facebook. Více zákazníků samozřejmě klade větší nároky na naše zaměstnance, což má pak vliv i na zapracovávání nových lidí a na péči, kterou od kolektivu potřebují.
Procestuji celou Itálii!
Co vy a volný čas?
Nechci o sobě tvrdit, že jsem sportovec, ale mám sport ráda. Hrávala jsem závodně volejbal. Nedávno jsme s kamarádkami ze základní školy znovu vytvořily svůj tým a rozhodly se přihlásit do volejbalové soutěže. Takže sport mi nyní vyplňuje většinu volného času.
Co děláte kromě volejbalu?
Chodila jsem na dlouhé procházky a nyní mě kolegyně vyprovokovala k běhání, kdy se společně přihlašujeme do nejrůznějších výzev. Miluji čtení a knihy jako takové, i když v poslední době jsem přešla na audioknihy, abych využila čas v autě. Poslouchám i podcasty v angličtině, protože jsem ji vystudovala a snažím se ji udržovat. Ráda cestuji – zamilovala jsem si Itálii a chci ji procestovat celou. Pak mám na seznamu Španělsko, Nový Zéland a severské země jako Norsko, Švédsko, Island.
Znamená to, že další kariéru byste ráda udělala v PENNY v Itálii?
Možná tátovi koupím za 1 Euro dům na Sicílii, aby ho opravil, a pak tam budu střídavě žít. Ne, vážně, nevím, kam se moje pracovní cesta bude ubírat. Všechny pozice, kterými jsem prošla, mi přišly do cesty a já se po ní vydala. To je právě na PENNY fajn. Nabízí příležitosti, které se před vámi objevují a je jen na vás, zda se rozhodnete je využít. Neláká mě odejít do Prahy nebo jiného velkého města. Miluji Vysočinu, zdejší klid, přírodu, že je to všude blízko. V Brně jsem za tři čtvrtě hodiny. Mám tady přátele, své zázemí, koníčky. Ono se něco objeví, a když ne, tak budu dál dělat to, co dělám, protože mě práce neskutečně baví.