Bizarní manévry: Kapitán lodi nakreslil obří přirození, pak ucpal Suezský průplav
Obrovská nákladní loď plující pod panamskou vlajkou v úterý najela na mělčinu a zatarasila důležitou lodní a obchodní cestu. Týmy se snaží kolos uvolnit pomocí obřích rypadel a vyhnout se jeho odlehčení vykládkou kontejnerů, což by zabralo mnoho dní.
Dosud není jasné, zda najetí na mělčinu způsobil prudký náraz větru, špatná viditelnost, technická porucha nebo lidské selhání. Provozovatelem lodi je tchajwanská společnost Evergreen Marine, která oznámila, že příčinou incidentu byl silný vítr. Stejnou příčinu uvedla i správa průplavu.
" style="border: none; position: relative; visibility: visible; display: block; margin: 0px; padding: 0px;" height="120px" width="400px">Ještě v den havárie na sebe loď upozornila jiným pozoruhodným manévrem. Když čekala na signál ke vplutí do Suezského průplavu, vytvořila zpočátku zdánlivě nesmyslným manévrováním zcela zřetelný obrazec. Kapitán nakreslil 400 metrů dlouhým plavidlem obrazec, který připomíná penis i s varlaty. Na erotickou kresbu, kterou odhalila simulace dráhy pohybu lodi, upozornil na Twitteru portál VesselFinder, který sleduje pohyb lodí.
UPDATE 2: Suez Canal Blocked by Huge container ship; Video simulation of the controversial trackhttps://t.co/3PXwGMuqdh #EverGiven #SuezCanal #ContainerShip #grounded pic.twitter.com/3QHetlOQxx
— VesselFinder (@VesselFinder) March 24, 2021
Mluvčí rejdařské společnosti Bernhard Schulte Shipmanagement, která loď Ever Given spravuje, německému časopisu Der Spiegel řekl, že není ničím neobvyklým, když lodě čekající na vplutí "meandrují kolem dokola". Na otázku, proč virtuální obrazec připomíná mužský pohlavní orgán, mluvčí podotkl, že jde pravděpodobně o "čistou náhodu".
Námořníci z Ever Given by ovšem nebyli prvními autory podobných obrazců. Občas se do takových skic pustí piloti letadel.
Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19.000 lodí, v průměru přes 51 za den. Cesta měří 193 kilometrů a slouží od roku 1869. Po vodě zaručuje nejrychlejší spojení mezi Asií a Evropou, prochází jí 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje.