Celosvětově úspěšný projekt sdílení kol je konečně tady! V čem je česká varianta napřed oproti ostatním?
Sdílení kol je už dávno běžné v Londýně, Barceloně, Vídni, Berlíně a stovkách dalších evropských měst. První český bikesharing je ale unikátní, funguje totiž na principu mobilní aplikace. Uživatelé proto nejsou limitováni rozmístěním stanic a mohou kolo zaparkovat a vrátit kdekoliv, kde potřebují. I proto získal projekt ocenění v evropském kole soutěže sociálních inovací Social Impact Awards.
V loňském roce si službu registrovalo více než 1 200 uživatelů. Jejich počet by se měl letos výrazně navýšit, jen v Praze bude v provozu 150 kol. Jedná se o klasické české značky jako Liberta, Favorit nebo Lady 26, které lidé věnují projektu místo toho, aby jim kola překážela ve sklepích a garážích. Následně prochází důkladným servisem a v ulicích je poznáte podle nápadně růžové barvy.
„Věnovali jsme hodně úsilí tomu, aby byla jízda na našich kolech pohodlná a bezpečná. V Praze mají třeba široké pláště, aby se lidem dobře jezdilo přes koleje tramvají, a každý druhý den u všech kol kontrolujeme osvětlení, seřizujeme brzdy a dotahujeme všechny šrouby,” doplnil zakladatel projektu Vítek Ježek.