Cyklostezka a chodník duchů: Takhle vypadá realita rekonstrukce pražského Smetanova nábřeží
REPORTÁŽ: Hojně diskutovaná rekonstrukce Smetanova nábřeží v Praze je u konce. Redakce eXtra.cz se rozhodla podívat, jak dopadla. Dříve vyvolalo hojné diskuze rozhodnutí umístit židličky do silnice poblíž kavárny Slavia, teď jsou konečně postaveny na pěší zóně a pořádně rozšířeném chodníku. Jak si nové prostory lidé oblíbili? Podle fotografií, které jsme na místě pořídili, to vypadá, že příliš ne.
Pražský magistrát podle ČTK na Smetanově nábřeží první červencový týden dokončil úpravy, při kterých nechal výrazně rozšířit chodník na jeho východní straně, vybudovat cyklopruh, vysadit stromořadí a upravit tramvajové zastávky. Zastávka Karlovy lázně je nově obousměrná a zastávka Národní divadlo u Hollaru se přesunula na úroveň Žofína, kde tak nyní tramvaje staví v obou směrech. Redakce eXtra.cz vyrazila na místo zjistit, jak lidé tyto úpravy přijali.
Jak se povedlo?
Ve zkratce: příliš ne. Za hodinu a půl, kterou jsme na nově zrekonstruovaném kusu cyklostezky a chodníku strávili, jsme na cyklostezce nepotkali ani jediného cyklistu. Pruh, který pro cyklisty ukrajuje z vozovky asi metr a půl, je přitom vyvýšený, takže ho případně nemohou využít auta a za celou dobu, kterou jsme na místě strávili, sloužil jen jako odstavná plocha pro auto kurýra.
Liduprázdný chodník i cyklostezka
Další kapitolou je nový chodník. Je sice skvělé, že součástí chodníku je i zeleň, která zajistí v létě o několik příjemných stupňů snesitelnější klima, nicméně chodník na nás skutečně působí jako poněkud předimenzovaný. Drtivá většina chodců totiž využívá podstatně užší chodník na druhé, nábřežní straně. Důvod je nasnadě: výhled na Vltavu a Pražský hrad. Otázkou tak zůstává, zda někdy tento naddimenzovaný chodník chodci skutečně využijí.
Otázky na rekonstrukci jsme poslali přímo pražskému primátorovi Zdeňku Hřibovi. Jakmile odpovědi na otázky dorazí, do článku je doplníme.