Doručovatel nestihl předat dárek pod stromeček? Právník radí, jak se bránit
Všichni to známe. Objednáme balíček a těšíme se, že krásnou věc pak někomu dáme na Štědrý den. Ale balík nepřijde. A nebo přijde až na začátku ledna. Co pak dělat?
V první řadě je nutné zjistit, kde se stala chyba. Zda prodejce skutečně balík odeslal a selhal doručovatel (například Česká pošta). Pokud je chyba na straně prodejce, škodu vymáhejte tam. My se ale zaměříme na problémy, které způsobují doručovatelé.
Podle právníka Jana Černého je nutné ještě rozlišit, zda balíček nedorazil vůbec, nebo měl jen zpoždění. Oboje je mrzuté. Pokud vám balík nedojde vůbec, tak se ale lépe prokazuje škoda.
"V první řadě je třeba zjistit, kdo za nedoručení může. Zda je to skutečně doručovatel a není vina třeba na straně prodejce. Poškozený pak má právo požadovat náhradu škody. Ale tu škodu musí umět poškozený prokázat a vyčíslit. Pokud dárek nebyl doručen vůbec, tak se škoda prokázat dá. Ale pokud byl doručen jen o několik dnů později? Tam si dovedu představit, že poškozený může tvrdit, že utrpěl škodu psychického rázu. Teoreticky lze vymáhat i odškodné za psychickou újmu, ale v praxi to bude velmi složité," sdělil pro eXtra.cz JUDr. Jan Černý.
Balíček nedošel vůbec
Jak už bylo řečeno, je třeba prokázat, zda selhal prodejce, nebo doručovatel. V případě, že došlo ke ztrátě balíčku vinou doručovatele, nese za to doručovatel odpovědnost. Adresát nebo odesílatel pak mohou věc do jednoho roku od podání zásilky reklamovat. V případě, že balíček dojde, ale je poškozený, lze zásilku reklamovat do dvou pracovních dnů od obdržení poškozené zásilky. Mnohem lepší ale je poškozený balíček reklamovat ihned při přebírání.