Dovolená milionů Čechů v ohrožení: Řecko, Bulharsko či Egypt jako nedostupné destinace?
Češi si zvykli na to, že například do Dubrovníku, Burgasu či na řecké ostrovy se díky Smartwings dostávají i několikrát denně. Pokud by Smartwings krizi nepřežil, znamenalo by to problémy pro turisty, kteří se chtějí jednoduše dostat na dovolenou do své oblíbené destinace.
"Zkomplikoval by se přístup do některých destinací. Třeba takový Burgas, tam máme nyní denní lety. Těžko budeme takovou flexibilitu hledat jinde," přiznává majitel cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr a dodává, že krach Smartwings by určitě znamenal zdražení zájezdů o 10 až 20 procent. Na některé řecké ostrovy bychom se dostávali třeba s dvěma přestupy. Časem by část linek možná nahradily jiné letecké společnosti, ale právě některé řecké ostrovy, destinace v Egyptě či bulharská letoviska by byla nedostupná. Navíc všechny aerolinky teď mají existenční potíže, takže není možné odhadovat, zda a kdy by byly schopné rozjíždět v České republice nový byznys.
Vláda České republiky se zatím nedohodla, zda společnost Smartwings podpoří. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček i ministryně financí Alena Schillerová si uvědomují, že Smartwing nesmí padnout.
Smartwings
Menšinovým majitelem Smartwings Group je čínský státní konglomerát Citic Group, celkově je akcionářská struktura Smartwings pestrá. Podle výroční zprávy patřilo koncem roku 2018 jedenáct procent akcií firmě Unimex Group (kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal) a stejný podíl měl i Roman Vik, který je generálním ředitelem Smartwings. Společnost Canaria Travel (patřící pod Unimex Group) držela 27,7 procenta. Chinese International Group Corporation Limited – nyní patřící pod Citic – držela 49,9 procenta.
Více o tématu"Vláda se k tomu staví tak, že společnosti Smartwings nechce nijak nadstandardně pomáhat. Trend ve světě je přitom opačný, vlády celkem masivně letecké dopravce zachraňují, ať už je to v USA, Německu nebo Itálii, čtyřikrát zadluženějším státu, než je Česko. Myslím si ale, že vláda ještě neřekla poslední slovo, například ministr průmyslu za to velmi bojuje, aby se Smartwings nějak pomohlo," řekl pro eXtra.cz ekonom Lukáš Kovanda. Existuje ale i řada kritiků státní pomoci pro Smartwings. "Kritici zásahu státu v tomto případě volají po pomoci malým a středním podnikům, s čímž jednoznačně souhlasím, ale když zachraňujeme malé firmy, měli bychom zachraňovat i ty větší. Pokud chceme postupovat principiálně spravedlivě, zachráníme jak pekaře na rohu ulice, tak aerolinku v potížích. Letecký byznys jsme vládním nařízením úplně vypnuli," dodává Kovanda.
Do té doby podle něj byla Smartwings vydělávající aerolinka, za posledních 23 let měla jen jediný rok ztrátu. "To, co momentálně letecký průmysl zažívá, nemá obdoby. Posune to celou éru létání o desítky let nazpátek. Společnosti v celé Evropě jsou těžce zasaženy a ví, že bez pomoci nepřežijí," přiznává generální ředitel společnosti Smartwings Roman Vik. O osudu Smartwings se rozhodne v dalších týdnech.