Film S čerty nejsou žerty jak ho neznáte: Takhle krásně pohádka ještě nevypadala
Snímek režiséra Hynka Bočana S čerty nejsou žerty (1984) je jednou z nejpopulárnějších pohádek v československé historii a v posledních letech to vypadá, že díky nesmrtelným hláškám svou oblibou už dotahuje i Popelku. A teď se dočkal vyčištění své „filmové pleti“. Podívejte se do naší porovnávací galerie.
Omlazená pohádka S čerty nejsou žerty
Petr Máchal, Dorota Máchalová, čert Vraník zvaný Janek, pan správce, kaprál, kníže Josef Sličný, pekelný kníže Lucifer XIV. nebo princezny, hodná Adéla a zlá Angelína, ti všichni nyní vypadají lépe díky oživlým barvám a dalším zásahům týmu expertů.
Pohádka S čerty nejsou žerty byla už tolikrát přehrávaná, až se filmové pásy s kopiemi různě zašpinily, poškrábaly a podobně a snímek chvílemi při vysílání vypadá hůř než filmy z roku 1950. Tomu je naštěstí už konec.
Co vše se změnilo
Národní filmový archiv totiž za přispění Milady Kučerové a Eduarda Kučery nechal film digitálně restaurovat ve společnosti, která jinak dělá nákladné počítačové triky pro hollywoodské filmové hity. Nikdo se nicméně nemusí bát: do snímku nebyly přidány žádné výbuchy, mimozemšťané a podobné nesmysly.
Restaurování, když se dělá s respektem ke snímkům, totiž má za úkol zbavit snímek všeho, co do něj režisér nechtěl, tedy například oněch nečistot, škrábanců a podobných nezamýšlených vad. Naopak značky upozorňující na zakládání dalších filmových pásů do promítaček se obvykle nechávají z respektu k dobové technice.
Upravuje také barevnost na původně zamýšlenou, někde dojde i k zesvětlení a jsou tak vidět detaily, které dřív vidět nebyly. Leckde se zlepší i ostrost, lépe vypadá oblečení, vlasy a tak dále. Sami se podívejte ve fotogalerii na porovnání (vlevo je stará kopie, vpravo nová verze), jaké rozdíly jsou nyní patrné.
Tři měsíce dřiny
„Naše firma zajišťovala kompletní restaurování filmu S čerty nejsou žerty. Práce probíhaly zhruba tři měsíce na konci roku 2019 a spočívaly hlavně v digitalizaci původních filmových zdrojů, restaurování a výrobě masterů pro dnešní způsoby šíření, tedy pro digitální kino, TV či VOD (Voyo, Netflix apod. – pozn. red.),“ uvedl pro eXtra.cz Ivo Marák, šéf postprodukce filmů ve firmě UPP.
Národní filmový archiv, který musel představení upravené verze snímku kvůli covidu posunout z loňska na letošek, nyní nabízí vyčištěný snímek kinům k novému uvedení, později se objeví i v televizním vysilání a na dalších platformách.