Gastronomie není jen vaření. Příběh Pavla Staňka, jehož revoluční přístup změnil české vnímání vlastních kuchyní
Médii nedávno prolétla zpráva, že Pavel Staněk a Miloš Staněk přenechávají vedení společnosti Potten & Pannen – Staněk Lukáši Krchovi, který už teď působí jako její generální ředitel. Na první pohled šokující krok. Jak ale uvádí Pavel Staněk na pravou míru, jde o logické řešení, které má vést k tomu, aby každá součástka soukolí věnovala svůj čas tomu, co umí nejlépe.
„My s Milošem budeme mít čas na rozvoj značky, uskutečňování našich neskromných vizí a nápadů, a v neposlední řadě se věnovat dalšímu rozšiřování naší partnerské sítě. S Lukášem po boku se nemusíme bát, že jsme něco zanedbali,“ komentoval přenechání starostí o chod firmy Pavel Staněk, který ji před 28 lety zakládal. Jak se ale vůbec na vrchol vypracoval?
Na zkušenou v Ohiu
Pavel Staněk k zážitkové a designové gastronomii přičichl už v době, kdy byla pro Čechy ještě velkou neznámou. Přirozeně se tak stalo za velkou louží v Americe. Budoucí businessman odjel studovat na prestižní UCLA v Los Angeles, kde strávil dlouhých 6 let. Během studií propadl surfování, což mělo zásadní vliv na směr, kterým se měl jeho život ubírat. Paradoxně bohudík, se kvůli surfingu zapomněl přihlásit na odbornou praxi. Místo sbírání zkušeností v některé z prestižních kalifornských firem na něj zbylo Toledo v Ohiu.
„Toledo je bez přehánění jedna z největších děr na světě,“ sdílí své dojmy z téměř třistatisícového města Pavel Staněk. Místní fabrika na nádobí ale zdaleka tak přízemní není. „Jmenují se Calphalon a dodnes jsou nejlepším světovým výrobcem nádobí,“ nešetří slovy chvály na adresu firmy, kde se začala psát jeho profesní kariéra.
Manželka majitele Calphalonu byla navíc shodou náhod původem Češka, mladému studentovi se tak s nadšením věnovala a otevřela mu dveře k pochopení pravidel podnikání v gastronomickém businessu. Součástí toho byla i účast na nejprestižnějších světových veletrzích. Z obávaných čtyř let na americké periferii se tak staly roky, které Pavlu Staňkovi změnily život.
Calphalon měla totiž v plánu expandovat do Evropy, a tak se Staněk stal jejím obchodním zástupcem v holandském Amsterdamu. Zde už se v jeho hlavě zrodila vize, ze které měla vyrůst přední světová prodejní síť s kvalitním a designovým kuchyňským náčiním. Z holandského označení pro „hrnce a pánve“, tedy Potten & Pannen.
Americký model po česku
„Chyběl mi parťák. Uměl jsem dost dobře mluvit o tom, co jednotlivé produkty dovedou, ale pokulhával jsem v praktických věcech. Takového člověka jsem náhodou našel v jedné žižkovské restauraci, kde dělal šéfkuchaře,“ vzpomíná na setkání se svým už dnes nepostradatelným obchodním partnerem Milošem Staňkem, se kterým jej, navzdory stejnému příjmení, nepojí žádná příbuzenská vazba. Společně dali dohromady roadshow, v jejímž rámci objížděli české hotelové školy a snažili se jejich studentům ukázat, že se gastronomie dá dělat i jinak a lépe.
V podstatě se snažili přenést do českého prostředí to, co v Americe bylo už běžnou praxí. Ošklivě ale narazili. „Čechům jsme připadali moc drazí. V tomto směru jsme nemohli proti běžným smaltovaným hrncům obstát. Obchody s domácími potřebami nás odmítaly, protože si nedokázaly představit, že by si někdo naše produkty koupil,“ popisuje Pavel Staněk ducha tehdejší doby. Pavel a Miloš si díky tomu uvědomili, že je na čase aplikovat americký model jiným způsobem. A z této myšlenky vzešla první kamenná prodejna Potten & Pannen – Staněk, která se měla stát dějištěm české gastronomické renesance.
Zážitkové nakupování – tak by se dala nazvat strategie, na které stojí identita Potten & Pannen – Staněk. Každé z prodejen vévodí kuchařský pult, který slouží jako platforma pro prezentaci nových produktů dovážených ze všech koutů světa. Společnost Pavla Staňka a Miloše Staňka spolupracuje s předními šéfkuchaři, kteří právě na těchto pultech pořádají vlastní přednášky a exhibice toho, co v současnosti hýbe světem gastronomie.
„Vždycky se mi líbil osobní přístup. To platí především, když si kupujete věci do kuchyně. Chcete si je vyzkoušet, osahat. Potřebujete, aby vám někdo vysvětlil, jak produkt funguje, a jaké jsou jeho přednosti. To všechno jsou benefity, kterým se vám dostane jenom při osobní návštěvě kamenné prodejny,“ vysvětluje kulinářský guru důvody, proč si Potten & Pannen – Staněk tak zakládá právě na síti prodejen. Concept story se staly součástí jejich DNA.
Nejsme jenom „hrnce a pánve“
Kruciální ingrediencí úspěchu se stalo budování přátelských vztahů s obchodními partnery z celého světa. Dnes už Potten & Pannen – Staněk fungují jako výhradní obchodní zástupce pro více než 40 prestižních značek, mezi kterými nechybí francouzský výrobce nádobí Mauviel, prestižní nožířství Opinel z regionu Savojska, nebo tradiční anglická společnost Mason Cash, nepostradatelný partner pro všechny profesionální i amatérské pekaře.
V nabídce mají i italské kuchyňské malé domácí elektrospotřebiče a lednice Smeg, které mají i exklusivní řadu v designovém provedení od designérů módního domu Dolce & Gabbana. Pavlu Staňkovi se podařilo uspět na mezinárodní scéně, a to nejen v obchodním slova smyslu. Většina představitelů těchto značek by se jej nezdráhala označit za osobního přítele.
K tomu bezpochyby přispívá i fakt, že Pavel Staněk nikdy neusíná na vavřínech a vymýšlí další a další ambiciózní projekty. Je duchovním otcem Gourmet Academy, do které se mu podařilo nalákat nejednoho špičkového kuchaře se zvučným jménem.
Jeho přirozené vystupování mu pomáhá i v navazování kontaktů s mediálně známými osobnostmi – za všechny jmenujme šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha nebo streetartového umělce Pastu Onera. S oběma má Potten & Pannen – Staněk vlastní projekty, které se těší velké popularitě mezi fanoušky i zákazníky. Pojí ho přátelství s mnoha osobnostmi českého společenského života. Velice blízko měl například k nedávno tragicky zesnulé divě české pop music Evě Pilarové.
Pavel Staněk také řídí vlastní asian fusion restauraci Noi na Újezdě, a zároveň vlastní licenci na psí značku Hunter v České republice i v USA.
Nadcházející dekáda ve znamení udržitelnosti
Potten & Pannen – Staněk chce být součástí celospolečenského trendu udržitelnosti v kuchyních a boji proti plýtvání potravinami. To zcela jistě souvisí s otevřenou myslí Pavla Staňka i jeho povahou, kterou výdobytky moderních technologií zkrátka fascinují a dokáže si s nimi vyhrát.
Díky těmto předpokladům se tak například na český trh dostaly chytré květináče Véritable, s jejichž pomocí si každý může založit zahrádku na bylinky a drobné plody v prostředí domova. Tyto nádoby totiž dokážou regulovat svítivost, kterou rostlina potřebuje, mají i vlastní závlahový systém, a doprovází je návodná mobilní aplikace, se kterou můžete rostlinu sledovat z libovolné vzdálenosti.
„Osobně se nemohu dočkat, až na podzim představíme novinku od německé firmy Zwilling. Chceme českým spotřebitelům nabídnout jejich přelomovou vakuovačku. Ta by mohla předznamenat celkovou proměnu toho, jak nakupujeme, zásobujeme i vaříme,“ avizuje Pavel Staněk plány na zbytek letošního roku. Zmiňovaná Zwilling Fresh & Savevacuum Starter Set opravdu slibuje několikanásobně prodloužit trvanlivost potravin díky zbrusu nové technologii. ¨