GLOSA: Pražské bistro čelí bouři kvůli drsným pravidlům pro děti. Přitom by stačilo napsat je slušně
Populární pražské bistro Marthy's kitchen vyvolalo bouři na sociálních sítích. Jeho vedení totiž uveřejnilo pravidla pro vstup dětí do svých dvou provozoven, která jsou podle mnohých lidí napsána velmi nevybíravým způsobem, jímž by podobný podnik rozhodně komunikovat neměl. Rozjela se tak diskuze o tom, kde je hranice mezi slušným chováním k zákazníkům a svobodou majitele, který si může o svém podniku rozhodovat, jak chce.
Omezení dětských návštěvníků v restauraci je velmi ožehavé téma. Mnoho zákazníků nereaguje dobře na jakékoli omezení, které jim restaurace, respektive její majitel, postaví do cesty. Druhá skupina lidí namítá, že majitel podniku by měl mít plnou kontrolu nad tím, kdo do jeho podniku chodí, pokud to tedy neodporuje našim zákonům. Jak to tedy je?
Právo stanovit pravidla
Jistě, právo stanovit si pravidla ve vlastním podniku by měl mít úplně každý. V případě Marthy's Kitchen by ale asi lidé, kteří mají na starosti právě komunikaci se zákazníky, měli projít kurzem slušného chování, protože vzkazy, které bistro uveřejnilo na Instagramu, k tomu mají opravdu daleko. Nedokážeme si představit, že na světě existuje rodič sebehodnějšího dítěte, který by při jejich čtení alespoň nepozvedl obočí.
"V našem bistru nejsme na děti uzpůsobení. Nemáme dětský koutek, pastelky, dětskou židličku ani přebalovací pult. Nejsme přístupní tomu, abyste své dítě přebalovali na stolech nebo na látkových sedačkách. Berte to prosím v potaz," zní hned první bod podrobného návodu pro rodiče, které bistro zveřejnilo. Zajímavé je, že vyšlo hned ve dvou verzích, jak zachytil instagramový účet Intelektuální elita a bistro u obou z nich vypnulo komentáře. Na Facebooku a Instagramu podniku pak stále visí rozdílné verze pravidel.Majitelé: Máme "lepší" podnik
V dalších bodech je návod ještě podrobnější. Vysvětluje například, na jaké úrovni by mělo být dítě schopné jíst, aby s ním majitelé "lepšího podniku", jak sami své bistro nazývají, neměli problém. Jakkoli označení podniku za "lepší" vypovídá o pisateli pravidel už dostatečně, prohlášení stále nekončí.
"Nepřejeme si, aby vaše dítě rušilo svým křikem nebo pobíháním ostatní hosty. Víme, že si to nepřejí ani naši hosté," píší zástupci podniku v pravidlech. Vzhledem k tomu, že považují za nutné tato pravidla zveřejňovat, dá se předpokládat, že za všechny hosty určitě nemluví, a i kdyby, v roli restauratéra to rozhodně není na místě. Chápu, že hájit zájmy většiny je v pořádku, ale určitě se dá zvolit komunikační styl, při kterém jste schopni naštvat výrazně méně lidí.
Kritika na Instagramu i blokace influencerů
"Jsou děti, které jsou dejme tomu klidnější, stoičtější (naše babičky by řekly vychované), ale i ty občas malinko zvýší hlas nebo něco (nedej bože!) vylijí. Ve vašem případě by tedy snad bylo opravdu sympatičtější dát na dveře symbol zákazu vjezdu kočárků. Pak by se nikdo nemusel bát, že naše dítě promluví nahlas," napsala mimo jiné v reakci na pravidla na svůj Instagram známá blogerka a influencerka Ivana Kulhánková. Další influenceři byli podle informací eXtra.cz bistrem po první námitce proti pravidlům zablokováni.
Jistě, každý ze své zkušenosti zná rodiče, kteří ignorují veškerá pravidla slušnosti a z každého, byť sebenevhodnějšího místa jsou schopni udělat dětský koutek. Skutečně si majitelé myslí, že na podobné rodiče budou pravidla uveřejněná na sociálních sítích platit? Troufnu si tvrdit, že je budou ignorovat dále a jediný, koho poměrně agresivně a vůči dětem velmi nepřátelsky psané odstavce odradí, budou ti slušní.