GLOSA: Raego a ti druzí. V Českém slavíkovi soupeří legendy s rapery, kteří jsou lidem pro smích
Český slavík je zpátky. Po několika klopýtnutích, kterých se dopustil v minulých letech, se pokusil vyžehlit si svou pověst zvlášť u mladých lidí. Jedním ze způsobů, kterým to pořadatelé chtěli udělat, bylo přidání kategorie hip hop, tedy hudby, která oslovuje hlavně mladší generaci. Bohulibý záměr pořadatelů však ukazuje, jak moc je tahle kategorie rozpolcená. Vedle opravdových jmen se tu totiž sešli umělci, kteří u hiphopové komunity budí rozporuplné reakce.
Ne, rozhodně tu nechceme dávat sáhodlouhé kázání o tom, která hudba je kvalitní a která ne, nemůžeme ale nechat stranou, že situace v kategorii hip hop je poněkud bizarní. Naše hiphopová scéna má své stálice a je prostě trochu s podivem, že zatímco třeba rapové legendy PSH nebo držitel ceny Anděl Smack, kteří se těší obrovské popularitě a koncerty jsou vyprodané na měsíce dopředu, se nedostali do základních nominací, a naopak tu narazíme na někoho, jako je třeba Raego.
Je to asi podobná situace, jako by se v nejlepších letech ankety z kategorie Zpěvák roku vytratil Karel Gott a na jeho místo briskně nastoupil Vlastík Plamínek. Jistě, má na to plné právo, dostali ho tam jeho fanoušci, ale ruku na srdce, opravdu tam má co dělat? Podobně na přítomnost třeba právě Raega reaguje hiphopová komunita. A nejen ta.
"Můžeme Raegovu hudbu ještě považovat za rap? Podle textů, témat a refrénů je to spíš béčkový popík ve stylu devadesátkového eurodance, ve kterém je typické kombinovat rap do taneční muziky společně s refrénem s ženským vokálem," píše třeba kolega Martin Miko ve svém brilantním rozboru písničky Raega a Lucie Vondráčkové. Ta vznikla poté, co se rozhodl Raego chytit příležitost za pačesy a využít na maximum broznového Slavíka z minulého roku. A rozhodně není jediný.
"Buďme fér, tady je špatně úplně všechno od začátku do konce. Otřesný rap, naprosto primitivní a hloupý text, který občas ani úplně nezapadá do rytmu, a nepředvedl se bohužel ani Mairee, který nahrávku produkoval - dodal jí ten nejblbější beat, který se ve světě už léta nepoužívá," píše k tomu samému videoklipu Musicserver.cz.
Jak je tedy možné, že se Raego dopracoval (letos byl mezi top 6, zvítězil ATMO music, pozn.red.) tak daleko? Jeho fanoušci jsou totiž velmi specifičtí. Kromě raperovy tvorby, ve které chrlí videoklip plný sponzorů každých několik týdnů s textem tak patetickým, že by se Rosamunde Pilcher zastřelila, totiž jeho fanoušci nic žánrově podobného neznají a ani znát nechtějí. Na podobnou tvorbu má prostě v Česku žaludek jen málokdo. Když se podíváte na komentáře pod Raegovými youtubovými hity, pochopíte.
Ale kdo jsme my, novináři, abychom diktovali hudební vkus lidu? Zvláště když si cílová skupina tohoto hudebního žánru v sobotu večer ani nezapne televizi. Nemůžeme se pak ale divit, že z ankety popularity nevycházejí umělci kvalitní, nýbrž populární. Těžko ale říci, jestli něco podobného dokáže anketě pomoci se odrazit ode dna.