Glosa: Skvělý Český slavík i bez Gotta. Vyhráli moderátoři, dekolt Moniky Bagárové i její kritika Řezníka
Oprášení letité show Český slavík jsem se hodně bál; přece jenom jsem si říkal, co na ní po letech může ještě někoho zajímat. Ale nový systém hlasování Karla Janečka zamíchal pořadími, vyhráli většinou dosavadní outsideři a dokonce i moderátoři mě hodněkrát rozesmáli. A tak nějak jsem si uvědomil, že mi tenhle galavečer docela chyběl.
Český slavík 21: Návrat ve velkém stylu
Když zazněly první tóny znělky přímého přenosu Český slavík 21, vybavily se mi nostalgicky všechny ty Gottovy hlášky „ale to jsem opravdu nečekal“. Slavík šedesát let patřil k tradicím, a tak byl jeho konec překvapením.
Miliardář Karel Janeček se ale tuhle anketu rozhodl znovu vrátit na výsluní a podle mě se mu to hodně povedlo (i když politkaření ohledně covidu si za mě mohl odpustit). Chválím hlavně jeho styl hlasování, který vehementně propaguje a který dostal na přední místa i ty, u nichž by to málokdo čekal. Zvláštní uznání pak zaslouží oba moderátoři. Ani jednoho jsem nikdy nepovažoval za vtipné, po včerejšku jsem změnil názor.
Kritika postavená na hlavu
Už jsem zaregistroval kritiku, jak si tu žijeme v „zaprděném“ českém rybníčku, pořád dokola ta samá jména a že mladí poslouchají něco úplně jiného a s uměleckými kvalitami skutečných zpěváků a zpěvaček nemá soutěž nic společného.
Ano, nemá. Protože je to anketa popularity. Anketa popularity, ne porotní soutěž Umělecké kvality 21 nebo mistrovství republiky v náročných pěveckých vystoupeních pro umělce menšinových žánrů.
Logicky pak budou vítězit lidé z popředí mainstreamu. To vážně někdo nechápe?
Nerozumím tomu, kde se v kriticích bere pocit nadřazenosti nad prostým lidem. Proč je v nich tolik zášti? Dokonce takové, že říkají, jak anketa nemá smysl a že je třeba ji zrušit. Žádná anketa nemá smysl, když se to tak vezme, ale tak si holt zpěváci a zpěvačky udělali fajn večer, setkali se, pobavili a šli domů. A i diváků bylo dost, tak jaképak copak.
A proč ji rušit? Mně se taky nelíbí Ulice a Ordinace, ale chtít kvůli tomu jejich zánik, který by zarmoutil statisíce jejich fanoušků? Proč bych něco takového chtěl?
Proč vyhráli Farna a Ztracený
Na Ewu Farnou, Lucii Bílou, Marka Ztraceného a další můžete mít názor, jaký chcete, ale oni nemohou za to, že ostatní nedokázali zmobilizovat svou fanouškovskou základnu tak, aby jim přihrála vítězství v anketě.
Stejně tak vítězové v hip hop a rap kategorii nemohou za to, že na hudební platformě Spotify jsou na vrcholu českého Top 10 úplně jiná jména. Kdyby pro ně někdo hlasoval, tak vyhrají.
Odvážná Bagárová
Navíc mě přízemně potěšil i pohled na odvážnou a stále kojící Moniku Bagárovou. Když už odhlédnu od téhle přízemnosti, tak taky považuju za frajeřinu, jak odpálkovala Řezníka, největšího pokrytce večera. Přišel, poslal celý sál do prodloužených zad, hlavně ale že si měl potřebu přijít přebrat cenu, že?
Pokud mu vadí, že anketu nevyhrávají progresivní trendy umělci, asi je to proto, že je nikdo neposlouchá, nebo tak málo lidí, že je nenechají vyhrát. Řezník by podle mě taky potřeboval trochu vysvětlit základní principy uvažování.
I tyhle absurdity k Slavíkovi neodmyslitelně patří a pro mě za mě, ať ho příště klidně posmrtně vyhraje Karel Gott nebo pro mnohé „normalizační ikona“ Michal David, mně je to jedno.
Pokud bude anketa bez manipulací s hlasy (nemám důvod věřit opaku), jen to bude odrážet názor hlasujících a ten je prostě zcela regulérní, ať se to zapšklým kritikům líbí, nebo ne. Jako by je na to někdo nutil se dívat…
Ivana Gottová byla navíc
Jedinou výtku mám k pro mě nepochopitelné chvíli těsně před vyhlášením hlavního mužského Slavíka. Je to jen můj osobní názor, ale doteď nebylo zvykem, abychom při podobných přenosech poslouchali proslovy jakýchsi vdov.
Že byl Karel Gott skromný, víme i bez ní. Ať se na mě nikdo nezlobí, podle mě by bylo mnohem lepší pustit sestřih proslovů samotného Mistra než poslouchat její sebedojímací řeči.
Dojem z přenosu mi tohle rozhodnutí trochu zkazilo, ale celkově by ode mě stejně dostal slušnou známku.