Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

GLOSA: Válka o kapry rozdělila Česko a odhalila nedostatek nadhledu politiků

Vánoční tradice se zabíjením kapra mnoho cizinců pohoršuje.
Zdroj: Se souhlasem PR.Konektor
Předchozí Další
kampaň

Předvánoční čas rozvířil boj o kapra. Kampaň Komerční banky na sociálních sítích, poukazující na ekologické aspekty hromadné konzumace kaprů, částečně minula cíl. Reakce na ni však původní trochu nepovedený vzkaz v mnohém předčily. A nelze říci, že pozitivně.

Sociální sítě zaujala digitální kampaň Komerční banky. V ní se influencerka Lucie Zelinková snažila upozornit na nešetrnost lidí k přírodě. Konkrétně se zaměřila na v České republice tradiční konzumaci kaprů. Podle Zelinkové se v Česku o Vánocích spotřebuje přibližně 18 tisíc tun kaprů, což by mělo odpovídat 32 tunám oxidu uhličitého. "A nechcete to třeba letos zkusit jinak?" znělo hlavní poselství Zelinkové.

Následovala negativní smršť. Nejprve Zelinkovou upozornil web Finmag, že některé údaje v její kampani nemusí být úplně přesné. Například údaj 18 000 tun kaprů značí i ryby, které míří na vývoz. Zároveň uhlíková stopa kapra je prý zdaleka nejmenší ze všech mas. Z hlediska CO2 je tak stále mnohem lepší si dát kapra než třeba neméně obíbený řízek.

Ostřejší reakce však přišly záhy. "Jako poslance JČ kraje a rybáře se mě dotklo, že zahraničním kapitálem vlastněná KB dělá kampaň o přehodnocení českého štědrovečerního menu s tradičním kaprem! Některé věci by neměly podléhat módě. Co by se asi ve Francii dělo, kdyby jejich rybářům chtěl někdo brát práci?" napsal například lidovecký poslanec Jan Bartošek a jeho kolega europoslanec Tomáš Zdechovský se hned přidal: "Už jsem napsal stížnost do Francie. Tohle je pres čáru. Tím u mě skončili. Za toto by měl okamžitě skončit ředitel!" Senátor za STAN Zdeněk Hraba zase napsal, že "tyto pitomé nápady jsou více než ekologií spíš chorobnou touhou některých pořád lidem diktovat, co mají dělat."

Kapr jako národní symbol

Začněme od začátku: zmíněná kampaň francouzskou bankou vlastněné Komerční banky mohla být provedena lépe - tedy alespoň z hlediska rešerší a celkového zacílení. Emise CO2 opravdu nejsou u chovu kaprů tím hlavním problémem. Tím je kruté zacházení s nimi zejména v posledním stádiu, kdy jsou natěsnáni v nevyhovujících nádržích, kde si způsobují zranění a mají často nedostatečně okysličenou vodu. Kapr je zvíře, které v zimě normálně hibernuje u břehu. Celé stádium výlovu a následného prodeje je pro něj značně stresující. Na tyto kontroverní aspekty se měla kampaň Komerční banky zaměřit především.

Reakce politiků nám pak dávají ještě o něco bizarnější obrázek. Kampaň nabádající k ekologičtějímu způsobu života si berou osobně, jako by jim snad někdo zakazoval národní vánoční tradici. Rybářům přitom nikdo práci nebere, jen není na škodu si občas připomenout etické stránky našeho chování. A to zvláště o Vánocích. Ostatně každý má na výběr, zda si dá na Vánoce kapra, řízek nebo tofu. Snad tedy kvůli jedné kampani jako Hurvínek nevyhlásíme Francouzům válku.



Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy