Hlavní hvězda karlovarského festivalu: Zaslouží si Mel Gibson cenu za přínos světové kinematografii?
Je to jedna z největších hereckých hvězd současnosti, patří mezi nejkrásnější herce vůbec a kvůli jeho modrým očím plnily fanynky kina a padaly mu k nohám. Mel Gibson (58) zdobí každý film, kde se objeví, a zdobit bude i --ruskou vesnici-- Karlovy Vary.
Nutno dodat, že tenhle kšeft se Bartoškovi a jeho crew fakt povedl. Můžete si o Melovi myslet, co chcete, můžete ho nemít rádi, protože na stará kolena se trochu zvocknul a chtěl vraždit a zakopávat do země svou přítelkyni Oksanu nebo protože má blbé kecy na Židy, ale hele... Tohle je opravdu velký závan Hollywoodu do naší země!
Gibson, mimo jiné držitel Oscara za režii filmu Statečné srdce, má za sebou tolik důležitých rolí v tolika důležitých a slavných filmech, že by ho snad překonal už jen z těch žijících Jack Nicholson nebo zatracenec oscarové akademie Leonardo DiCaprio.
Poprvé si ho publikum pořádně všimlo ve filmu Šílený Max a od té doby se mu začaly role jen hrnout, těžko ale ze všech vybírat tu nejlepší, my asi hlasujeme za jeho roli vyděšeného bývalého kněze Grahama Hesse, který se svými dětmi a bratrem čelí na opuštěné kukuřičné farmě invazi z vesmíru.
Hraní mu ale nestačilo, tak se dal na režii. Přestože se mu za Statečné srdce dostalo pocty největší, dost na sebe upozornil svými dvěma posledními filmy. Umučení Krista se setkalo s velkou kritikou, ve filmu bylo údajně hodně násilných a explicitních scén, ovšem nic, co by neviděl trochu ostřílenější a světaznalejší divák, podle nás Američanům vadilo hlavně to, že film byl v latině a hebrejštině a Amíci museli číst titulky.
Na to si evidentně zvykli, jelikož jeho poslední počin s názvem Apocalypto se setkal s velkým úspěchem. Film odehrávající se v mayském jazyce yucatec lze jen těžko popsat. Nejdřív to vypadá jako akční film odehrávající se ještě před objevením (tedy tím řádným, zapsaným v dějepisných učebnicích) Ameriky, ale konec a poslední scéna tomu dávají řádný filozofický přesah a tím vlastně dokazují, že pravá apokalypsa přišla do téhle civilizace až s příjezdem evropských lodí, na nichž byly truhlice určené k odvozu zlata, bílé ženy se slunečníky a misionáři křesťanské víry s biblemi v rukou.
Právě Apocalypto se bude ve Varech promítat během zahajovacího večera a Barťák chystá pro Mela cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Tady jde v tomto případě do správných rukou, jeho dva "historické" režijní počiny vstoupily do dějin filmu a spousta jeho rolí je už teď legendárních.