Hodnocení koronakrize: Který obchodní řetězec ji zvládl na jedničku?
Nedostatek informací, nová a nová měnící se omezení a nařízení, nedostatek ochranných pomůcek, to byly podmínky, s nimiž se v prvních dnech a týdnech pandemie museli vyrovnávat všechny společnosti. PENNY Market k celé situaci od počátku přistupoval s maximálním respektem a vážností. Ještě dříve, než se objevil první případ nákazy v České republice, sestavil krizový tým a začal se připravovat na možné scénáře vývoje. „V prvních dnech po ohlášení prvního případu jsme zaznamenali výrazné nákupy vyvolané vlnou paniky. Během několika dnů však došlo k uklidnění situace, a naopak k otočení trendu, kdy zákazníci začali nakupovat v menších frekvencích a dodržovali karanténní opatření,“ přibližuje první dny krize Jens Krieger, jednatel společnosti PENNY Market. Prioritou bylo na jedné straně zajistit zásobování obyvatel potravinami, a na straně druhé zajistit bezpečí a ochranu zdraví všech zaměstnanců.
Kvalitní komunikace je základ úspěchu
Odpovědní zaměstnanci od samotného počátku komunikovali s hygienickými stanicemi i všemi státními úřady tak, aby bylo možné rychle reagovat na vývoj situace. Díky velkému nasazení všech zaměstnanců, a to především na prodejnách a v logistice, se podařilo náročným obdobím projít „bez ztráty květinky“. Oddělení nákupu se dařilo nejen zajišťovat kompletní zásobování, včetně produktů, které zákazníci skupovali ve velkém (těstoviny, rýži, trvanlivé potraviny), ale také zajistit na 250 000 roušek pro zaměstnance na prodejnách. PENNY tak bylo jedním z prvních, který takto vybavilo své zaměstnance, a to ještě před zavedení této povinnosti. Ti měli k dispozici nejen roušky, ale také osobní dezinfekce a jednorázové ochranné rukavice. Všichni také dostávali v rámci prevence citróny, pomeranče, zázvor a med. I díky těmto rychlým opatřením se mezi více než 5 500 zaměstnanci nevyskytl jediný, u něhož by byla prokázána nákaza koronavirem v rámci výkonu zaměstnání!
Přísná hygienická opatření
Od Ihned na počátku krize byla také přijata opatření, která zpřísnila pravidla úklidu na prodejnách, včetně jejich dezinfekce, a to i u nákupních košíků nebo madel chladících boxů. Během 14 dnů ještě v průběhu března byly všechny pokladny na všech více než 385 prodejnách vybaveny ochrannými přepážkami. I tady PENNY patřilo k prvním řetězcům, který instaloval tuto formu ochrany. „Velmi rychle jsme navrhli technické řešení a začali s výrobou přepážek z plexiskla na naše pokladny. Samotná instalace zabrala pár desítek minut, ale musíme si uvědomit, že pro nás to při počtu našich prodejen, znamenalo více než 1 600 pokladen po celé republice. O to víc musím ocenit práci našich lidí, kteří toto opatření dokázali tak rychle uvést v život,“ okomentoval realizaci tohoto opatření Václav Šíma, vedoucí stavebního oddělení PENNY. Úspěšně se tak dařilo beze zbytku naplňovat nejen veškerá vládní opatření, ale ve vypjaté společenské atmosféře dělat i opatření nad rámec těchto nařízení.
Zajištění dostatečného množství pracovníků
Po zajištění základních ochranných prostředků a zásobování bylo zapotřebí zajistit také dostatek pracovníků a posílit jejich počty na prodejnách, kde na ně byly kladeny zvýšené nároky. Proto byly přijaty desítky dalších brigádníků. „Velký podíl na zvládnutí celé situace měli naši zaměstnanci, proto jsme jim prakticky okamžitě navýšili hodinovou mzdu o 15 procent. Zaměstnanci si tak polepšili až o několik tisíc korun měsíčně. Každý zaměstnanec navíc obdržel poukaz na nákup v hodnotě 1500 korun. V souvislostí se situací okolo koronaviru jsme tak zaměstnancům rozdělili celkem přes 40 milionů korun. Při přepočtu na počet zaměstnanců se jedná o jednu z nejvyšších částek na jednotlivce v rámci retailu,“ popisuje ekonomickou stránku Jens Krieger. K tomu je zapotřebí připočíst další desítky miliónů korun, které společnost vynaložila na nákup ochranných prostředků, realizaci samotných opatření na prodejnách, informování veřejnosti, a tak dále.
Pochvala krizovému týmu
Díky rychlé reakci, flexibilitě a operativnosti se společnosti celou situaci během více než dvou měsíců krizového vývoje podařilo velmi dobře zvládnout. Po celou dobu krize probíhalo zásobování i provoz všech prodejen bez jakéhokoli omezení a z pohledu zákazníka nedošlo k sebemenšímu snížení kvality a nabídky služeb. „Za to patří dík našemu krizovému týmu, ale především zaměstnancům na prodejnách, kteří pracovali s maximálním nasazením. Velmi také oceňujeme kroky vlády. Rychlá a jednoznačná reakce zamezila výraznějšímu rozšíření nákazy. Také opatření pro oblast retailu byla z našeho pohledu zcela adekvátní a na místě,“ uzavírá Jens Krieger.