Jaroslava Šnejdarová: Děláme oblečení pro každou životní etapu
Když se Jaroslava Šnejdarová stala maminkou, toužila se dál zajímavě a pěkně oblékat. Jenže brzy zjistila, že trh s módou není ženám v očekávání a po porodu zrovna nakloněn. A protože Jaroslavě navíc velmi záleželo na tom, aby byla móda udržitelná, založila vlastní značku.
Jmenuje se WO-MUM a v Česku jde o ojedinělý koncept. Teď za něj navíc Jaroslava obdržela čestné uznání projektu Huawei a Hospodářské komory ČR Women in Tech, kterého se zúčastnila.
Jak vznikl nápad na založení vaší značky WO-MUM?
Nápad vznikl díky mému vlastnímu mateřství. Zjistila jsem, že v podstatě není možné kojit, mít malé miminko a chodit pěkně oblečená. Na trhu nic moc nebylo a objednávat oblečení z daleka jsem nechtěla. Záleží mi na udržitelnosti a investovat do oblečení, které brzy odložím, mi nepřipadalo v pořádku. Proto vznikla první kolekce a právě proto, že těhotenské oblečení potřebují ženy omezenou dobu, přišel nápad, že oblečení bude k pronájmu.
Existuje něco podobného v Česku?
V Česku přímo ne, v USA podobný projekt fungoval dlouho a v některých evropských zemích je možné pronajmout si připravený balíček na každý měsíc. Ale já, a určitě nejen já, si chci vybírat co se mi líbí, ne dostávat někým vybrané oblečení. Maminky, které si u nás nějaký ten kousek pronajmou, se rozhodnou, zda si ho oblíbily a chtějí si ho nechat, nebo ho chtějí vrátit. Podle toho, z jakého je materiálu, se vystřídá asi třikrát, takový je jeho životní cyklus. Některé kusy samozřejmě vícekrát, třeba kabáty máme ze špičkové vlny, a ty jsou v podstatě nesmrtelné.
Koncept funguje coby platforma, jak je to v praxi?
Jde v podstatě o klasický e-shop, kdy maminka projde běžným procesem objednávky. Platformou se stáváme potom pro maminky, které s námi chtějí vytvářet komunitu udržitelné módy.
Propagujete udržitelnost, šetrné postupy, lokální původ... Je tohle v české společnosti čím dál běžnější nebo máme pořád dlouhou cestu před sebou?
Přesně tak, vybíráme materiály primárně od českých výrobců, i když v Česku zatím bio materiály nejsou tolik rozšířené, a tak máme dodavatele třeba z Německa. Velmi nám záleží na tom, aby byl celý proces co nejšetrnější k životnímu prostředí. Výroba oblečení potom probíhá výhradně v Čechách. A jestli česká společnost slyší na udržitelnost? Stále se učí, ale je vidět, že generace moje a mladší už se na to dívá otevřeně a tyhle možnosti vítá. A i my ve WO-MUM se posunujeme dál. Nejde už zdaleka jen o kojící či těhotenské oblečení, profilujeme se jako přátelští k mateřství, ale děláme oblečení pro každou životní etapu.
Jaká je vůbec vaše původní profese?
Vystudovala jsem mezinárodní obchod a zabývám se i distribucí španělských vín a delikates. Co se kolekcí oblečení týče, vybírám všechny materiály, podílím se na návrzích, střihy ještě dělat neumím. Takže si vymyslím představu a moje skvělé kolegyně ji převedou do reality.
A jaké máte se značkou sny?
Aby se naše věci ženám dobře nosily. Moc bych si také přála, aby maminky mohly zůstat tím, kým byly před mateřstvím. A samozřejmě abychom více zpropagovali zmiňovanou udržitelnost, pořádáme proto i workshopy a chtěli bychom ideu udržitelné módy dostat do šatníku každé ženy.
Zúčastnila jste se letošního ročníku projektu Women in Tech, jak jste na něj přišla?
Zajímám se o projekty, které se věnují startupům a pravidelně sleduji novinky Hospodářské komory. Právě přes ni jsem se o projektu dozvěděla. I když se to možná nezdá, i pro nás jsou technologie potřebné. Proto jsem se přihlásila.
A dokonce jste získala za svůj projekt speciální uznání…
Jsem za každý úspěch ráda. A i když samozřejmě největší pochvalou jsou pro mě spokojené zákaznice, velmi mě ocenění potěšilo. A doufám, že se díky Women in Tech posuneme zase dál.
Jak projekt hodnotíte?
Velmi pozitivně. Utvořila se nám velmi příjemná skupina žen, které si měly co dát. Zjistila jsem, že problémy v podnikání neřeším jen já, že je nás víc. Líbila se mi možnost učit se od dalších účastnic a mentorů. Program byl výborně připraven, dotýkal se témat, která jsou praktická, velmi zajímavý byl třeba worshop o umělé inteligenci.
Máte pocit, že ženské podnikání je v Česku upozaďováno nebo je rovno tomu mužskému?
Že se pustíme do podnikání, to je na každém z nás, nemyslím si, že by snad ženy podnikatelky byly muži diskriminovány. Jde spíš o to, kolik žen se do podnikání pustí, zásadní je zázemí doma, bez něj to nejde. Větší rozdíly v podmínkách cítím v zaměstnávání žen a mužů, jednoduše v top managementu to ženy stále složitější mají.