Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Karel Janeček bojuje za svobodu v provokativním spotu. Vychází z orwellovské totality

Miliardář Karel Janeček koupil oblíbeného Českého slavíka, který se vrátí po 4 letech na televizní obrazovky.
Zdroj: profimedia
Předchozí Další
Videoklip Bojovník

V Hudebním divadle v Karlíně proběhlo v pátek 19. listopadu slavnostní vyhlášení výsledků celonárodní hudební ankety Český slavík 21. Při této příležitosti byl v plném sále jako celospolečenský vzkaz a apel hlavního partnera soutěže Karla Janečka uveden jeho videoklip s názvem Bojovník.

"Videoklip Bojovník vyjadřuje ultimativní touhu po svobodě a myšlenku, že odvážní lidé mohou věci měnit a nedopustit návrat doby, kdy se nesmí zpívat. Stateční lidé zabrání novodobé totalitě, která se skrývá pod líbivým heslem ochrany zdraví,” vysvětluje hlavní myšlenku videa matematik a sociální reformátor Karel Janeček.

"Protože jsem aktivní parašutista, napadlo mě vylepšit původní námět kultovního spotu tím, že do jinak neproniknutelného doupěte totality seskočí bojovník na padáku,” usmívá se Karel Janeček. “Natáčení seskoku i hod kladivem bylo velké dobrodružství,” dodává.

Pro osmačtyřicetiletého obnovitele ankety Český slavík 21 to byl už jeho více než 321. seskok v životě. Všechny záběry, včetně hodu kladivem, jsou samozřejmě autentické.

Inspirace Orwellem

Pro Karla Janečka je zásadní a oslovující symbolické poselství videoklipu, který se inspiroval slavným románem 1984 od George Orwella, často reflektovaného v popkultuře včetně filmů i legendárních reklam. Klade si důležitou celospolečenskou otázku: Jakou hodnotu má lidská svoboda? a přináší odpověď: Věříme, že žádná cena nemůže vyrovnat hodnotu svobodně žít a tvořit.

Velkou inspirací byla pro kreativní tým jedna z nejúspěšnějších reklam své doby, která právě v současnosti velmi trefně odráží aktuální celospolečenskou obavu o ztrátu svobod, primárně v souvislosti s celosvětovými restrikcemi v souvislosti s pandemií koronaviru. "Čím temnější je svět, tím větší může být a asi i je jeho potenciál. V těžkých chvílích se můžeme inspirovat příběhy. Vidět a představit si to nejlepší i nejkrásnější řešení,” říká Karel Janeček

Restrikce poničily kulturu

“Covidová pandemie zasáhla mnoho aspektů našeho života. Zavřené školy v celém Česku byly obrovskou a zbytečnou katastrofou. Nejhorší zlo je tlak na očkování dětí proti nemoci, která je nijak neohrožuje. Je absolutně nepřijatelné, abychom kvůli strachu o sebe sama ohrožovali přirozenou imunitu našich dětí. Něco tak hrozného je proti všem principům života. Budoucnost našich dětí pro nás musí být absolutní prioritou,” shrnuje Karel Janeček.

“Nesmyslné a neracionální restrikce extrémně poničily i kulturu. To je, vedle propagace spravedlivého a sjednocujícího volebního systému D21, jeden z důvodů, proč jsme obnovili původní hudební anketu Zlatého slavíka. Svobodné a spravedlivé hlasování o nejlepší písni a nejlepších interpretech považuji v dnešní době za symbolickou cestu ke svobodě," říká Karel Janeček.

Videoklip, který je až téměř do konce naplněn temnou dystopickou atmosférou, je spolu s prvním ročníkem Českého slavíka 21 určen jmenovitě umělcům. Je důležité se nevzdávat a neumlkat, protože umělecké dílo má potenciál rozbít dystopii, lži a manipulace; tak jako to dělá hrdina ve spotu.

Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy