Kdo se stará o čárky signálu na telefonech? Lékaři vysílačů!
Všichni jsme si na to zvykli velmi rychle. Potřebujeme se s někým spojit, přečíst si mail nebo aktuální zprávy, objednat nákup – bereme do ruky mobilní telefon. Jenže mít signál v mobilu není jen tak. Je za tím těžká práce techniků.
FLM. To je zkratka týmu servisních techniků telekomunikační sítě, bez nějž by vám mobilní telefon byl v podstatě k ničemu. First Line Maintenance – první linie. Vypadne-li napájení, porouchá se technologie, nebo se stane cokoliv dalšího, na místo vyráží tým specialistů.
Pomáhají nám zůstat ve spojení
Bez ohledu na denní či noční hodinu, den v týdnu, svátek nesvátek, bez ohledu na počasí. Jde o neuvěřitelné množství zásahů – jdou do tisíců. S troškou nadsázky si zaslouží přezdívku „lékaři vysílačů.“ Právě oni totiž nám všem pomáhají zůstat ve spojení.
„Jsme opravdu v první linii. Technici jsou velmi všestranní, musí si umět poradit s různými závadami a mít širší záběr. V terénu jsou opravdu denně, o Vánocích, o víkendu, v noci. Protože závady si nevybírají a dějí se kdykoliv. A když dojde k poruše, jde o čas,“ vysvětluje Petr Milt ze společnosti Huawei.
Doplňuje, že servisní tým Huawei, který v celém Česku čítá řádově stovku lidí, nemá v popisu jen napravovat vzniklé škody, ale také předcházet tomu, aby se vůbec děly. A jak to probíhá, když přece jen k poruše dojde?
Vysílače řeknou, že jsou v nepořádku
„Vysílače a celá mobilní síť mají svoji vnitřní diagnostiku a umějí o sobě „říct“, že je něco v nepořádku. Vygenerují alarm a ten se přenese do dohledového centra. To provozují operátoři, udělají prvotní analýzu a potom se snaží o vyřešení problému. Pokud ho neodstraní přímo na dohledu, vyrážíme na místo my,“ doplňuje Petr Milt.
Pokud si však myslíte, že technici jednoduše dojedou někam, kde na ně čeká pohodlná strojovna, oni opraví, co je třeba a jedou zpět na centrálu, mýlíte se. Vysílače jsou zejména na střechách, vodojemech, věžích, komínech… „Vysílače mobilních operátorů jsou ve vyšších bodech a s tím je třeba počítat,“ vysvětluje Petr Milt.
Pozor hlídací psi
Aby vůbec technici věděli, co mají řešit, z dohledového centra operátora putuje do interního systému Huawei takzvaný poruchový tiket, ten je v podstatě instruktáží pro týmy. K ruce je pracovníkům i interní tým dispečerů, kteří pro ně sedm dní v týdnů a čtyřiadvacet hodin denně zajišťují podporu. Technik si vyhledá všechna potřebná data přes mobilní aplikaci a zjistí tak lokalitu, typ technologie, trasu, ale i hrozby či rizika.
Protože těch na ně „číhá“ celá řada. Mohou se dozvědět, že v areálu jsou hlídací psi a je třeba předem kontaktovat správce, nebo že je vysílač ve staré zástavbě, že se k anténám dostanou přes vikýř a musejí využít ne zrovna stabilní žebřík…
Proti nim navíc hraje už zmíněné počasí. Mezi velké nepřítele týmu FLM tak patří samozřejmě vítr, déšť a vedra. Trochu překvapivě je ale velmi často problém i námraza, proti které běžná výbava leckdy nestačí. Na pomoc už tak musela být povolána třeba i mačeta, která jediná si vrstvami ledu dovedla poradit!