Kdy si koupit auto? Zdražíme, tvrdí prodejci. Vyčkejte, radí ekonom
V Německu meziročně klesl prodej aut o 40 procent na 220 tisíc vozů. Německý deník Der Tagesspiegel to přirovnal ke statistikám trhu z konce studené války a zahájení procesu snovusjednocování v roce 1989. V Česku ale tak tristní situace podle Svazu dovozců automobilů není.
„Situace v Německu a v ČR je zcela odlišná. Aktuálně je v ČR pokles za prvních 6 měsíců meziročně u osobních automobilů o 26 %, za samotný červen je to o 5 % méně než v roce 2019. V ČR jde o významný pokles, a lze předpokládat, že i za nejpříznivějších podmínek dojde i k výraznému celoročnímu propadu celkových registrací,“ uvedl pro eXtra.cz tajemník svazu Josef Pokorný.
Návrat o šest let zpět
Podle statistik svazu, které má eXtra.cz k dispozici, bylo za letošní první půl rok v Česku registrováno 95 029 osobních vozů, což je výsledek obdobný tomu před šesti lety. Tehdy se registrovalo 94 058 nových vozů. Vrcholem byl za posledních 16 let rok 2017, kdy si Češi pořídili 144 451 plechových miláčků.
Kolik nových aut se registrovalo v první polovině roku za posledních 16 let?
rok registrace za
1.-6. měsíc 2020
2004 64774
2005 67110
2006 63783
2007 67560
2008 73455
2009 79228
2010 89026
2011 88284
2012 94233
2013 80818
2014 94058
2015 113261
2016 132778
2017 144451
2018 143784
2019 128498
2020 95029
Více o tématuBude v důsledku koronakrize a nižší poptávky cena nových vozů klesat? „Jednoznačně lze říci, že v ČR nelze předpokládat, že dojde k plošnému snížení cen kvůli kurzu koruny a dalším vlivům – zejména obrovským nákladům souvisejícím s přechodem na mobilitu s nižší produkcí CO2 a novým evropským předpisům není jakýkoliv prostor pro plošné zlevňování, naopak je spíš očekáván cenový nárůst,“ dodal Pokorný.
Zdražováním jen straší?
Zdražování ale vidí ekonom Lukáš Kovanda jako nereálné. „Tak intenzivní zprávy automobilek, že se bude zdražovat, jsem nezažil snad posledních deset let. Je paradoxní, že v čase krize s tím přicházejí. Ony se bojí toho, že zamrzne poptávka a že všichni budou vyčkávat na zlevnění. Ale co si budeme povídat, auto není rohlík na krámě. Málokdo potřebuje auto nutně teď,“ řekl eXtra.cz Lukáš Kovanda s doporučením, že si spotřebitelé mohou s nákupem vozu vyčkat.
Které značky aut byly v letošním prvním pololetí nejžádanějšími?
Škoda – 39% podíl nových registrací (36 500 ks vozů)
Hyundai – 8% podíl nových registrací 7 999 ks vozů)
Volkswagen – 8% podíl nových registrací (7 665 ks vozů)
Dacia – 5% podíl nových registrací (4 722 ks vozů)
Toyota – 5% podíl registrací (4 180 ks vozů)
Kia – 4% podíl nových registrací (3 887 ks vozů)
Peugeot – 4% podíl nových registrací (3 564 ks vozů)