Kurýři firmy Rohlík pro eXtra.cz: Za almužnu jezdit nebudeme! Zuří a chystají stávku
Firma Rohlík.cz, která se věnuje dovozu potravin, řeší spor se svými kurýry, kteří pro ni doručují objednávky. Plánuje totiž změnu výplatního tarifu, který by se nově odvozoval od hodnocení. Podle kurýrů, se kterými mluvila redakce eXtra.cz, to bude znamenat výrazné snížení mzdy pro většinu z nich, přitom už dnes mají často problém se do limitů stanovených firmou vejít. Samotná firma odmítá, že by kurýři přišli o výdělek. Uvedená měsíční odměna podle Rohlíku odpovídá 18 odježděným denním slotům v měsíci.
Doslova bouři způsobila firma Rohlik.cz, která se zabývá rozvozem potravin na základě objednávek lidí z internetu, svým rozhodnutím změnit výplatní tarify, za které pro ni jednotliví kurýři jezdí. Základem by měl být systém odměn, který však podle samotných kurýrů výrazně snižuje jejich výdělky. Kurýři přitom nejsou standardní zaměstnanci, ale pracují na IČO. Jak vyplývá z diskuse pod příspěvky firmy Rohlík, pokud si nyní kurýr vydělal 39 tisíc korun, po změně by dosáhl pouze na 31 tisíc.
Redakce eXtra.cz komunikovala pod podmínkou anonymity s jednotlivými kurýry firmy, kteří vysvětlili, jak to v Rohlíku chodí. "První problém byl v komunikaci, kdy ve zprávě, kde se chlubili 50 % ročním růstem, oznámili změny ceníku a tvrdili, že se zvýší naše produktivita a i výdělky - jenže i když splníte všechny bonusy na max, nevyděláte si to, co doteď," uvádí první z oslovených kurýrů, proč se nyní zvedá odpor vůči snahám firmy změnit platové podmínky. Rozdíl ve výdělcích bude podle kurýra mezi 200 až 700 korunami na den.
Plánuje se stávka
"Nálada je zhruba taková, že je v různých skupinách na chatech přes 800 lidí, zítra se má vést dialog s vedením firmy, a pokud vyhoví našim podmínkám, nic se dít nebude, jinak se plánuje stávka," přibližuje kurýr, co se nyní odehrává ve firmě. "Kdyby nelhali a neprezentovali to bůhvíjak, možná by to 50 % lidí skouslo, ale teď jsou naštvaní úplně všichni," dodává první kurýr.
Kurýři mají podle jeho vyjádření velkou podporu zákazníků. Prý dokonce na některé kurýry podpůrně troubí auta na semaforech. Hodnoceni budou nově kurýři nejen za včasné dodání, ale i za styl jízdy. To se podle prvního kurýra dá někdy stěží splnit, i když jezdíte bezpečně. "Při 5000 km za 9 dní musíte zkrátka na silnici řešit různé situace," vysvětluje.
Zároveň však dodává, že kromě nynějších pravidel ho práce u firmy baví: "Je to fakt fajn práce, kde máte svobodu... třeba když něco rozbijete při nakládce - vůbec nic nemusíte platit. Rohlík není žádný tyran, jen prostě to, co udělali teď, někdo hodně nedomyslel," uvádí závěrem první kurýr.
Za chvíli nebude mít kdo rozvážet
Druhý z oslovených kurýrů tak pozitivní v hodnocení firmy není: "Tady jsou změny každý týden, jednou v docházce, jednou v cenách za výjezd z Prahy, jednou za to expresní doručení do 90 minut, každý týden jinak....," uvádí druhý kurýr, co mu na práci vadí. "Poslední zásadní změna byla na začátku roku 2021, kdy nám napsali, jak se firmě daří, a taky nám sebrali peníze - ne tolik, ale sebrali," říká druhý z rozvozců. Firma podle něj následně kurýrům od srpna přidala, ale nyní chce zase systém změnit.