Láska na place, intriky v zákulisí: Aleně Vránové zničila role Pyšné princezny život
Pohádka Pyšná princezna je jedním z nejoblíbenějších českých filmů. Herci Alena Vránová a Vladimír Ráž, představitelé princezny Krasomily a krále Miroslava, se do sebe zamilovali přímo na place. Co dalšího museli tvůrci překonat, aby pohádka mohla vzniknout? Vránová prozradila více deníku Blesk.
Představitelka princezny Krasomily Alena Vránová si na natáčení oblíbené pohádky Pyšná princezna vzpomíná jako na období plné rozporů. Vladimír Ráž, její herecký kolega, byl v té době ženatý s herečkou Alexandrou Myškovou, zatímco Vránová byla provdaná za básníka Pavla Kohouta.
Jejich milostný vztah neunikl pozornosti veřejnosti ani médií, což způsobilo řadu nepříjemností. "Lidé mě začali odsuzovat a filmaři se mě báli," řekla Vránová pro Blesk. Pavel Kohout, v té době zapálený komunista, se jí dokonce veřejně pomstil tím, že ji označil za předlohu své divadelní hry o nevěrné ženě Dobrá píseň o zlosynovi, který komunistu připravil o ženu.
Nešťastné manželství
Oba herci se nakonec rozvedli a po skončení natáčení uzavřeli manželství spolu. Happy end se však nekonal. Vladimír Ráž byl oblíbeným idolem a měl slabost pro své fanynky, což vedlo k několika milostným aférám. "Tátu chtěla každá a on kolikrát neodolal. Měl různé avantýry, milenky a snad i nějaký vážnější vztah s nějakou baletkou. Mámu to pochopitelně štvalo," uvedla jejich dcera Markéta pro Blesk. Nový vztah si pak našla také Vránová a manželství skončilo rozvodem, když bylo Markétě osmnáct.
Ani samotnou Markétu však nečekal šťastný konec. Dlouhodobě neřešila své problémy s alkoholem, zničila si játra a dostala se do invalidního důchodu. "Pití se nikdy nevzdám, to raději zemřu," říkala. Stalo se jí to skutečně osudným a v roce 2013 následkům dlouhodobého pití alkoholu podlehla.
Zachráněné "poupátko"
Natáčení pohádky probíhalo za tvrdého gottwaldovského režimu, který přísně dohlížel na obsah filmů. Tvůrci se museli vypořádat s mnoha omezeními, například zákazem nadpřirozených bytostí a kouzel. Jediným povoleným kouzelným prvkem zůstala zpívající květina. Scenáristé v čele s Bořivojem Zemanem také museli změnit charakter krále Miroslava, aby odpovídal ideálům doby. Proto ho nechali pracovat jako zahradníka a spolu s princeznou Krasomilou stavět přehradu po vzoru sovětských inženýrů.
Úsměvným momentem se stal spor s komunistkou Marií Pujmanovou, která schvalovala scénář. Vadila jí scéna, kdy král Miroslav vstoupí do zahrady za jasné noci. "Soudruzi, takový naturalismus nemá v socialistickém filmu, navíc pro děti, co dělat! Král se zastaví, pozoruje hvězdy a močí?" Dnes víme, že šlo o překlep ve slově mlčí.