Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Mapa vzdělávání ukazuje rozdíly mezi školami. Jak si stojí váš region

(ilustrační foto)
Zdroj: Profimedia
Předchozí Další
srovnání

Podle projektu společnosti PAQ Research nazvaného Mapa vzdělávání existují mezi školami, které jsou jen pár kilometrů od sebe, velké rozdíly. Nejhorší pětiny obcí mají až pětkrát víc propadlíků a čtyřikrát více dětí zde nedokončí základní školu.

To, kam dáte dítě na základní školu, může s trochou nadsázky určit celý jeho další život. A právě rozdílům mezi jednotlivými základními školami se věnoval projekt výzkumné společnosti PAQ Research nazvaný příhodně Mapa vzdělávání.

Ten zjistil, že úspěšnost škol nemusí vždy souviset s tím, jak chudý nebo bohatý daný region je. Například v Moravskoslezském kraji existují regiony s velmi dobrými školami jen kousek od těch slabších, a naopak v bohatších oblastech, jako je Plzeňsko, mají některé školy výrazné problémy.

Krnov zazářil, Neratovice propadly

Průzkum odhalil i další zajímavá čísla. Například počet dětí, které nedokončí devátou třídu, je čtyřikrát větší a počet propadlých žáků dokonce pětkrát větší v pětině obcí s nejslabšími školními výsledky než v pětině těch nejlepších.

Problémy ve vzdělávání jsou horší v regionech zatížených sociálními problémy, jako je Ústecký, Karlovarský nebo Moravskoslezský kraj, ale neplatí to pro všechny obce. Například na okrajích Plzeňska, které platí za bohatší region, nebo v částech jižních Čech se školám příliš nedaří, a naopak v řadě míst Moravskoslezského nebo Libereckého kraje fungují školy velmi dobře. Skvěle si vede třeba slezské město Krnov. Naopak středočeské Neratovice se v průzkumu moc nevyšvihly.

Chudoba zhoršuje výsledky

Celkově úspěšnost ve škole významně určuje to, do jaké rodiny a místa se žák narodí. Pokud má rodina například exekuce nebo trpí bytovou nouzí, děti to stresuje a ničí jejich motivaci. Svou roli pak hraje také to, jaká je například v regionu nezaměstnanost nebo kolik vzdělaných lidí v něm žije. Sociální problémy jako celek vysvětlují až 70 % rozdílů vzdělávací neúspěšnosti obcí.

Problém je i financování. Školy v horších regionech dostávají také méně peněz, a tím se dostávají do začarovaného kruhu.



Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy