Markéta Pekarová Adamová komentuje: Navrhujeme zavést poukázky na kulturu
Světu jsme dali Kunderu, Muchu, Formana, Dvořáka, Peroutku, Seiferta i Toyen. A když jsme se po čtyřiceti letech konečně vypořádali s totalitním režimem, prezidentem se stal symbolicky dramatik a esejista Václav Havel Bohužel aktuální „podpora“ kultury i celého kreativního průmyslu ze strany ministra Zaorálka nás na onu „montovnu Evropy“ může degradovat. I proto jsme připravili sérii opatření, která tomu pomohou zamezit.
Po měsíci a půl vládních opatření proti šíření koronaviru to vypadá tak, že nás čeká schodek státního rozpočtu minimálně ve výši 300 miliard korun. V této nelehké době uvidíme v plné nahotě, jakou důležitost kultuře stát, obce i kraje připisují. Celý kreativní průmysl je totiž oblast, do níž ze státního rozpočtu putuje nejméně peněz i dobách konjuktury, a je zároveň také oblastí, ze které se škrtá okamžitě, potýkáme-li se s krizí.
Zatím to bohužel vypadá tak, že kultura na okraji zájmu zůstane i v dobách pandemie. Ministr Zaorálek sice uvolnil miliardu korun na příspěvkové organizace, které už dostávaly dotace od ministerstva pravidelně. Zapomněl však na soukromý sektor. Divadla, kulturní agentury i pořadatelé letních festivalů zůstali v nejistotě finanční i provozní. Nikdo jim doposud neřekl, jestli se jejich akce budou moci v létě uskutečnit, na což už někteří pořadatelé zareagovali. Festivalové brány tak letos třeba neotevře jinak vyprodaný festival Rock for People. I já jsem se jako fanynka smířila s tím, že svou oblíbenou zpěvačku LP letos na Colours of Ostrava dost možná v létě neuvidím. Byla bych však moc ráda, aby stát udělal maximum pro to, aby svou absenci mohla ona i další umělci nahradit alespoň v příštích letech.
Odpouštět nájmy institucím jako první krok
Dobrou zprávou je, že si umělci i v této době umí najít všemožné cesty, jak své řemeslo udržet při životě. Na tiskovou konferenci jsme pozvali herečku Evu Holubovou, která působí v pražském Studiu Dva. Paní Holubová mi sice řekla, že pořádají on-line představení a vzhlíží s nadějí k letní sezóně na otevřených hledištích, její divadlo však musí platit nájmy i nadále. Ne každá kulturní instituce má to štěstí působit v prostorách patřícím městům s uvědomělými zastupiteli, kteří ji po dobu nezbytně nutnou odpustí nájem. Tak jako to udělali třeba zástupci TOP 09 v Praze.
Nikdo z nás by také neměl propadat falešnému dojmu, že kulturní život je pouze výsadou metropole a krajských měst. Opravdovou pomoc budou potřebovat zejména regionální instituce a umělci, kterých se může dotýkat existenční krize. V neposlední řadě lze na celý kreativní průmysl pohlížet i jako na nedílnou součást českého hospodářství, která přímo podporuje další oblasti ohrožené pandemií, zejména turistický ruch, maloobchod a gastronomii.
Navrhli jsme tedy přímo ministru kultury devatero opatření, které mohou kreativnímu průmyslu pomoci hned. Navrhujeme zavést poukázky na kulturu pro každého občana, sjednocení nejnižší možné sazby DPH na kulturu, daňové zvýhodnění mecenášství a sponzoringu kultury či navýšení fondů galerií a knihoven na nákupy nových děl.
Na závěr bych si ráda vypůjčila citát mecenáše umění Jana Mládka: „Přežije-li kultura, přežije národ“. S hrozbou, že se z Česka stane šedivá „montovna“ i ve skutečnosti, se i proto smířit nesmíme.