Martin Myšička z Božích mlýnů: Chtěl jsem být jako Tomáš Holý
Martin Myšička září v seriálu Boží mlýny. Jak se k roli dostal a jak se mu šéfuje kolegům v divadle, to se dozvíte v medailonku. Myšička studoval školu, která není pro herce zrovna typická.
Martin Myšička je jedním z předních českých herců. Myšička je miláčkem žen a zraje jako víno. V devadesátých letech si zahrál frustrovaného homosexuála ve filmu Šeptej. Od roku 1997 je stálým členem Dejvického divadla a v posledních letech je také jeho uměleckým šéfem. Kromě DAMU vystudoval i obor subnukleární fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Během studií hostoval v prestižních pražských divadlech jako např. v Divadle na Zábradlí či Studiu Ypsilon (Ypsilonka). Součet jeho filmových a seriálových rolí je početný, momentálně jeho herecké kvality obdivují diváci České televize v seriálu Jana Hřebejka Boží mlýny.
K seriálu Boží mlýny se dostal následovně: „Jeli jsme se ženou v autě, řešili jsme nákup nějakého velkého předmětu do domu, probírali jsme, jestli si to můžeme dovolit a že by to chtělo nějaký kšeft, a v tom volá Honza Hřebejk s tím, že má pro mě zajímavou roli. Po přečtení scénáře jsem zjistil, že je to jedna z hlavních rolí. Žádný konkurz, takových nabídek a příležitostí bych si přál víc“.
Myšička hraje policistu, který zároveň vyučuje na vysoké škole. Jeho drobné obavy, zda se podaří skloubit nadsázku a kriminální témata dohromady, se nenaplnily, diváci pějí ódy na podařený seriál.
Kritika za Ulici
Detektiv Fait, kterého Myšička ztvárnil, v seriálu kouří dýmky a dokonce si je i vyrábí. Aby byla postava autentická, Myšička se rozhodl podniknout menší exkurzi. „Byl jsem se podívat v dílně Michaela Nováka, sběratele a výrobce dýmek, aby v seriálu scéna, kdy brousíme dřevo na dýmku, nebyla mimo mísu. Dýmku jsem si s chutí už párkrát v životě zapálil, ale nepovažuji se za kuřáka“.
Před lety umělecký šéf Dejvického divadla natáčel seriál Ulice, což mu někteří vyčítali. Nekonečné projekty jsou často mezi herci kritizovány kvůli nízké kvalitě. K tomu Martin Myšička zaujímá jednoznačné stanovisko: „Dost jsem váhal, zda to vezmu, ale neměl jsem žádnou jinou televizní práci a potřeboval jsem vydělávat peníze. Potřeboval jsem se také zabydlet před kamerou, což se díky pravidelnému natáčení v Ulici podařilo. Kdybych nebyl v Ulici, možná bych nebyl schopný točit těžší a kvalitnější věci potom, jako jsou třeba právě Boží mlýny“.
Herec chtěl točit filmy jako Tomáš Holý. „Vůbec jsem nevěděl, co obnáší práce před kamerou, ale vždy jsem si přál natáčet. Jako malého kluka mě fascinoval Tomáš Holý a já chtěl být jako on“.
Kromě natáčení se věnuje i systematické práci uměleckého ředitele Dejvického divadla. Jak se mu pracuje v roli šéfa vůči svým kamarádům a kolegům? „Tuhle ambici jsem neměl, ale když skončil Mirek Krobot, řešilo se co dál. Ivan Trojan navrhl mě. K velkému překvapení souhlasil celý soubor. Dostal jsem se do komplikované situace kočkopsa, patřím mezi ně, a zároveň jim mám šéfovat. Zatím to naštěstí funguje,“ říká Martin Myšička.