Martin Semerád otevřel svou třináctou komnatu. Pocit viny si ponesu do konce života, přiznává
Martin Semerád je výrazné jméno českého rallye. Bývalý závodník se v současné době věnuje především kaskadérským kouskům a ve světě filmu slaví velké úspěchy. V rozhovoru pro eXtra.cz promluvil o prestižním ocenění, které před několika měsíci převzal za scénu v netflixovském snímku Vyproštění 2. Zároveň otevřel i svou třináctou komnatu a zavzpomínal na tragickou nehodu, při níž přišel o život jeho spolujezdec.
K závodění přivedl Martina tatínek
Martin Semerád je bývalý rallye závodník. Jízdu v rychlých autech miluje nade vše, ovšem v dnešní době se zaměřuje spíše na svět filmu a na práci kaskadéra. K závodění se dostal v dětství především díky tatínkovi. "Vyrůstal jsem v rodině, kde táta závodil. První čtyři roky závodil, potom měl pauzu, ale pak zase začal. Hrozně mě to lákalo jezdit se dívat, a když byla příležitost si do toho sednout, vždy jsem byl rád. Od té doby to potom pokračovalo do profesionálního závodění," vzpomíná v pořadu eXtra Host.
Zbytek rodiny však takové nadšení nesdílel. "Jsou na to zvyklí, ale samozřejmě, že máma radost neměla. Na druhou stranu, když já jsem přestal, potom zase začal můj o 11 let mladší brácha. U něj měla a stále má obavu. Ale tomu neporučíš. Jsou i nebezpečnější koníčky, takže se snažíme to tolik neřešit."
V roce 2009 měl svou první vážnou nehodu, po níž skončil v nemocnici. "Měl jsem velkou nehodu při testování. Bylo to hloupé a zbytečné a strašně jsem si to vyčítal. Byla to fakt velká rána a měli jsme strašné štěstí. Auto bylo na vyhození a moje první reakce byla, že s rally končím. Po pár týdnech ale člověk vychladne," říká Semerád.
Doporučené video: Martin Semerád v pořadu eXtra Host.
Je to nedílnou součástí mého života, přiznává Semerád
Při další nehodě už takové štěstí neměli, při Rallye Bohemia to Martin přepískl s rychlostí a při nehodě přišel o život jeho spolujezdec Bohuslav Ceplecha. Tomu bylo pouhých 35 let. "Člověk se s tím musí vypořádat sám. Řešil jsem to jenom sám se sebou. Já jsem si to chtěl vyřešit sám v sobě," říká s bolestí v hlase.
"Nejvíce mi pomohlo se úplně distancovat od toho prostředí. Bylo potřeba svět závodů na chvíli opustit. Každé setkání s někým známým mi to připomínalo. Člověk se cítil fakt blbě, že by se měl omlouvat, že se tohle přihodilo. Bylo potřeba určitého odstupu a zaměřit se na jiné věci v životě," prozradil Martin.
S postupem času už se s tragédií dokázal vypořádat. "Je to nedílnou součástí mého života a mé historie. Musím se s tím naučit žít. Troufnu si říci, že dnes už to mám v sobě uzavřené. Ten střep v tom srdci je obrovský a každé mluvení o tom bolí, ale beru to tak, jak to je. Už se toho nezbavím. Stalo se to." říká optimisticky.
Pocit viny ho neopustil
Pocitu viny se však nikdy nezbavil. "Tohle není vina nikoho jiného než moje a mého špatného úsudku a odhadu. To už se nezmění. Někde nahoře to bylo asi napsané. Kdyby se to stalo někdo mezi poli, tak se nic nestalo, Bohouš je dneska naživu a já stále závodím, ale tak to není," prohlásil smutně.
Martin se v současné době zaměřuje zejména na práci kaskadéra, která ho naplňuje. V oboru slaví nevídané úspěchy a v tomto roce se dočkal prestižního ocenění za scénu Vyproštění 2. "Byla to fakt skvělá zkušenost. Byl oceněn celý tým a ta výhra je fakt třešnička na dortu. Ne každý den se vám podaří, že váš pozvou do Los Angeles na takové prestižní vyhlášení," vzpomíná nadšeně.
Kaskadér by měl mít všeobecný rozum a um říci dost, říká Martin
A jaké vlastnosti by neměl kaskadér postrádat? "Myslím si, že by to měla být určitá univerzálnost, přizpůsobit se podmínkám. Být schopný si říci včas stop, že tohle už není reálné. Potom určitě trpělivost. Často se tam více čeká, než něco dělá, a nějaký všeobecný rozum a nejít do všeho po hlavě," vysvětluje.
Vytyčené hranice v dělání kaskadérských kousků Semerád nemá a práci si užívá plnými doušky. "Hranice zatím nemám. Mým limitem je snad jen kalendáři a záleží tedy jenom na tom, jestli mám volno. Přiznám se, že se snažím brát jakoukoli práci. Fakt mě to baví a chtěl bych se v tomto oboru dále rozvíjet a zlepšovat. Neodmítl jsem třeba ani Na západní frontě klid, což nebyla zrovna práce pro řidiče" přiznává.
Svůj čas také investuje Semerád do Driving Academy, dnes již Drivers Club, kde učí lidi bezpečné jízdě. "Zakládali jsme ji v roce 2012. Ve chvíli, kdy jsem skončil se závoděním, jsem chtěl zkusit předávat své zkušenosti dál a třeba tak i malou měrou pomoci ke zlepšení schopností řidičům, kteří o to mají zájem. Drivers Club považuji za prostředek k takovému pokročilému motoristickému vzdělávání. Věřím, že si z toho ti lidé něco odnášejí, ať už s přesahem do běžného provozu nebo i motorsportu" říká.