Míní rušit provoz na lokálkách a spustili bouři: Lidé zuří, chtějí vlaky zachovat
Středočeský kraj ve snaze ušetřit říznul do živého. Celkem na dvanácti lokálních železničních tratích plánuje od prosince omezit nebo zcela zrušit objednávané spoje. To se však nelíbí starostům dotčených obcí ani mnoha občanům. Na sociálních sítích se k návrhu strhla bouřlivá debata.
"Vedení kraje nebude plýtvat penězi daňových poplatníků, a na některých tratích objednávky provozu buď omezí, nebo zruší, V 99 % bude dopravní obslužnost zajištěna buď již jezdícími, nebo nově objednanými autobusovými spoji. V novém režimu vlaky začnou jezdit od 12.12. letošního roku," uvádí se ve zprávě, kterou Středočeský kraj na sociální síti Facebook avizoval rozsáhlé omezování veřejné dopravy v kraji.
Obcím dělá proškrtání spojů trable
S tímto záměrem však nesouhlasí starostové dotčených obcí ani ministerstvo dopravy. „Před rokem byla provedena integrace veřejné dopravy na Kokořínsku do té pražské a my čekali, že provoz vyhodnotíme a případně seškrtáme zbytečné spoje. Místo takového vyhodnocení přichází akt síly,“ uvedl pro MF Dnes už dříve starosta Mšena Martin Mach. Právě jeho město přijde o turisty i místními využívaný spoj.
„Vlak je přímý spoj. Ranní vlak využívají hlavně studenti, kteří pokračují dále do Rakovníku. Vlakem jedou zhruba 22 minut. Autobusem jedou přes 40 minut, protože ranní spoj je takříkajíc vyhlídkový a objíždí všechny vesnice,“ doplnila svou obavu z jiného konce kraje starostka Čisté u Rakovníka Blanka Čebišová.
Do celé věci se před nedávnem vložil dokonce ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) „Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ nechal se slyšet Havlíček, který dokonce na některé tratě sám vyrazil a podepsal i petici proti omezování spojů. Jak však někteří připomněli, bylo to právě jeho ministerstvo, které krajům sebralo část prostředků.
Před dvěma lety dokončená oprava nádraží v Rožmitále pod Třemšínem vyšla na 5 milionů. Dnes chce @StredoceskyK tuto trať zrušit. S tímto nekompetentním rozhodnutím zásadně nesouhlasím stejně jako obrovské množství lidí, kteří dnes přišli podpořit lokálky. pic.twitter.com/IMK8lqqndL
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 21, 2021
"Už vás volit nebudu"
Negativní reakce zavládly i v diskuzi pod facebookovým příspěvkem Středočeského kraje. "Bohužel jsem volil STAN a už to nikdy neudělám. Ano, veřejnými penězi se nemá plýtvat, ale že se školkami zaštiťujete zrovna tady. Chápu Mochov, ale Dobříš a Kouřim jsou omyl. A Rožmitál, brána do Brd, a další tratě mají potenciál, jen by se musel sestavit vyhovující jízdní řád. Nikdy by mě nenapadlo, že zrovna starostové půjdou ve stopách ministra Římana a budou hnát lidi do aut. Je mi to líto, ale mě jste zklamali," uvádí například profil Miki Hider.
Další diskutující se pak pustili do vlastní analýzy: "Všechny motoráčky v turnusu splňují emisní limity Stage IIIa, mají motory tedom. Vozidel s původním motorem je v provozu minimum. Také motoráčky nedělají ekologickou sebevraždu jako je otěr pneumatik, většinu jízdy jedou v optimálních otáčkách motoru, na rozdíl od autobusu, který jede brzda/plyn, nepřejíždí na jaře žáby u rybníků, jejich dopravní cesta netvoří perfektní bariéru proti vsakování do země, a je násobně levnější na údržbu. To, že podle vás náklady na údržbu silnic neexistují, neznamená, že to je pravda. Provoz autobusu dovede silnici zdemolovat velmi rychle, a myslím, že to sami brzy poznáte. O tom, že i motoráček jedoucí 25 km/h má kratší jízdní dobu než autobusy po dálnici, už ani mluvit nebudu," napsal Vojtěch Suchan (příspěvek redakce ještě zkrátila).
"Zlatá Jermanová, tito nejdřív sebrali dětem jízdné zdarma a teď berou lidem z vesnic i možnost dopravy a ruší jim vlaky, hanba!!! Hlavně že se Piráti ohánějí ekologii!" dodal naštvaně Pavel Hašek. Redakce Extra.cz požádala o vyjádření i mluvčí Středočeského kraje, odpověď však do vydání textu nepřišla.