Nákupní šílenství startuje: Co jste netušili o slavném Black Friday neboli Černém pátku
Každý z nás jistě už alespoň někdy slyšel slovní spojení Black Friday, v překladu Černý pátek. Jedná se o každoroční marketingovou akci, která se koná pravidelně na konci listopadu, den po Dni díkůvzdání.
Obchodníci dají zboží do výprodeje nebo nastaví velké slevy a nákupní horečka může odstartovat. Black Friday se nejvíce dodržuje zejména v Americe, kde jsou lidé schopni pro totální výprodeje udělat cokoli. Stojí hodiny a hodiny před obchodem, než se otevřou jeho brány, a pak se bezhlavě vrhají dovnitř a zápasí o veškeré zboží ve slevách. Někdy to končí i vážnými zraněními jak obchodníků, tak zákazníků. Černý pátek má u zákazníků velkou odezvu.
Jenže nic není tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jedná se o marketingový tah, který je běžný u téměř všech slev. Než prodejci dají zboží do slevy, zvýší původní cenu a zboží po slevě se pak jeví levnější, než ve skutečnosti je. Proto by si lidé měli ověřovat skutečnou původní cenu, za kterou produkt mohou pořídit.
Black Friday má v zahraničí dlouholetou tradici. Nákupní den se tak nazývá, protože už v 50. letech 20.století lidi vyšilovali. Doprava bývala v tyto dny přeplněná a nikdy se to neobešlo bez dopravních nehod. Policisté ve Philadelphii začali používat pojem Black Friday a Black Saturday jako definici zácpy. Název se uchytil a poprvé byl zaznamenán v roce 1966 Earlem Apfelbaumem, dealerem vzácných známek. Slovní spojení použil ve své reklamě, kde termínem definoval jako otevření vánoční nákupní sezóny.
Černý pátek se uchytil i tady u nás v Česku. Jenže není natolik intenzivní, jako například v Americe. Spousta obchodníků slovní spojení používá pro jinak běžné slevy a to i v týdnu, čímž "oslava konzumu" ztrácí na svém původním významu.