Největší potupa Zdeňka Svěráka: Pro Smoljaka nebyl dost dobrý, na place filmu Rozpuštěný a vypuštěný se rozhádali
Filmová klasika všech klasik. To by se dalo říci o filmu Rozpuštěný a vypuštěný, který oživuje dílo Vražda v salonním kupé známého fiktivního génia Járy Cimrmana. Jeho duchovní otcové Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak ale podle Blesku neměli vůbec jednoduchou práci. Přečtěte si, jak si třeba doslova vynutili účinkování Vlastimila Brodského ve filmu.
Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salonním kupé. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení.
Výše zmíněný Marek Brodský byl ale pro režiséry filmu spíše z nouze ctnost, která se nakonec ukázala jako geniální volba. Když totiž filmaři chtěli Vlastimila, jeho otce, obsadit ve filmu, kvůli nedostatku času jim v podstatě dohodil svého syna. Smoljak se Svěrákem Marka obsadili do role policejního praktikanta a nechali vzkázat, že roli dostane jen tehdy, když se ve filmu objeví i jeho otec. Vlastimil Brodský si nakonec ve snímku tedy zahrál jednu z vedlejších rolí.
To dalo vzniknout i vtipným situacím. Marek Brodský coby policejní praktikant Hlaváček byl svým otcem Vlastimilem Brodským (kloboučník Alois Oulík) tázán, proč svoje repliky „šumluje do kouta“. „Abys neslyšel, jak hraju blbě,“ odpověděl syn, jak se píše na ČSFD.cz.Rozkol Svěráka a Smoljaka
Hlavní roli komisaře Trachty na divadelních prknech ztvárnil Zdeněk Svěrák, a tak když přišlo na výrobu filmu, automaticky předpokládal, že si part zopakuje i na plátně. Jenže Smoljak to v pozici režiséra viděl jinak. Chtěl do filmu profesionální herce. K roli Trachty se tedy dostal Jiří Zahajský a na Svěráka zbyl hajný Hlaváček.
I toho ale Smoljak nakonec přeobsadil a vybral si Rudolfa Hrušínského. Svěrák se v komedii nakonec objevuje pouze v malé roličce básníka Jelínka. Fakt, že ho dlouholetý parťák nebral jako „opravdového herce“, se Svěráka dotkl. Podle vlastních slov tím byl "dožrán", jak sám později prohlásil pro Blesk, a tak se trochu natruc rozhodl, že se tedy hrát naučí, a přijal hlavní roli ve snímku Víta Olmera Co je vám, doktore? (1984). Tento film byl velmi úspěšný, stejně jako i pozdější hořká komedie Jako jed (1986), kde si oba tvůrci spolupráci zopakovali.