Neudržitelná situace: Učitelé pracují až 16 hodin denně. Většina je ohrožena syndromem vyhoření
O tom, jak budou letos probíhat státní maturity, se vedou debaty už delší dobu. Andrej Babiš (66) navrhl maturity zrušit a studenty ohodnotit průměrem jejich známek za celé studium. S takovým krokem ale nesouhlasí ministr školství Robert Plaga (za ANO), podle něhož by se jednalo akorát o znehodnocení maturit. Z Babišova nápadu si dělají legraci také další politici. Například poslanec KSČM Zdeněk Ondráček ironicky zareagoval slovy: „Pojďme zrušit státnice na vysokých školách, atestace u lékařů, pojďme zrušit zkoušky v autoškolách, protože to je přece zbytečné.“
Jenže vzhledem k současné situaci se studenti do školních lavic jen tak nevrátí. Z této skutečnosti jsou špatní nejenom studenti, ale také učitelé. „Ztrácíme učitele. Jejich psychická pohoda nebyla dobrá ani před pandemií a zhruba 53 % učitelů bylo ohroženo syndromem vyhoření,” vysvětluje sociolog a ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel a dodává, že mnozí melou z posledního. Je to dáno hlavně tím, že učitelská profese je psychicky velmi vyčerpávající. Situace se navíc podle Kozla s nastalou epidemií a distanční výukou zhoršuje.
Dvanáctihodinová pracovní doba
Kontakt s dětmi je podle něj esencí učitelské profese. „Když se jich zeptáte, proč šli dělat tuto profesi, řeknou, že to bylo kvůli práci s dětmi a aby je mohli provázet na cestě, což se jim nyní vzdaluje,” pokračuje Kozel s tím, že výuka přes notebooky není z dlouhodobějšího hlediska ideální. Mnoho učitelů se potom necítí ve své profesi spokojeno. Podle sociologa Kozla navíc učitelé v současné době pracují dvanáct i šestnáct hodin denně, aby žákům pořádně vysvětlili probíranou látku a vyřešili s nimi veškeré záležitosti.
Na druhou stranu je ale důležité říci, že díky pandemii a distanční výuce zesílila spolupráce mezi učiteli. „Pokud se má učitel ve své práci zlepšovat, tohle je jeden z nejsilnějších způsobů, jak může růst. Sdílí zkušenosti se svými kolegy.” Další dobrá zpráva je, že covid odhaluje podstatné věci ve vzdělání, jako je třeba hodnocení, nebo jak lépe přimět děti, aby se na výuku z domova zaměřily, když u nich nejsou učitelé.