Niki Lauda by oslavil 71. narozeniny: Okolnosti pekelné nehody fascinují lidi dodnes
Tragédie s dobrým koncem
Nürburgring - nádherný, ale velmi nebezpečný dvaadvacet kilometrů dlouhý okruh, který v roce 1976 slavil 50. výročí vzniku - Niki Lauda nesnášel a zasazoval se o jeho zrušení. Jenže onen významný den nechtěl kazit, a tak nastoupil na start. Po prvním kole byl na prvním místě, do cíle druhého kola již nedorazil.
Lauda ztratil nad vozem kontrolu, sjel z trati a narazil do svodidel. Ty jej odrazily zpátky na okruh a z monopostu se vylilo téměř dvě stě litrů paliva. Došlo k okamžitému vznícení, a aby toho nebylo málo, do Laudova ferrari narazil vůz Bretta Lungera. Nikimu spadla přilba, svlékla se mu i ohnivzdorná kukla a on zůstal necelou minutu uvězněn v hořícím pekle, než jej zachránili ostatní závodníci. Nebýt jejich odvahy, Lauda by zaručeně zemřel.
Rakušan byl okamžitě převezen do nemocnice v Adenau a poté letecky dopraven do fakultní nemocnice v Mannheimu. Jeho stav byl kritický - měl popálenou pravou půlku hlavy, ohořelé vlasy, skoro celé pravé ucho, poškozená víčka a poškozené plíce, neboť se nadýchal toxického kouře. Bojoval o život a lidé mu moc nadějí nedávali.
Nehoda, která přepsala dějiny
Lauda podstoupil mnoho operací včetně rekonstrukcí tváře. Plastické operace byly ale na jezdcovu žádost omezeny jen na zákroky týkající se očních víček, aby mohl používat oči. Do kokpitu se vrátil neuvěřitelných šest týdnů po havárii, kde na italské Velké ceně na okruhu v Monze skončil čtvrtý.
Přesná příčina Laudovy nehody není známa. Spekulovalo se ale o zlomení závěsu zadního kola, prasklé pneumatice či upadlém kole. Závodník si ale na nic nepamatuje: "Vzpomínám si na zastávku v boxech, potom krátce na převoz vrtulníkem do nemocnice a na nemocnici v Manheimu," uvedl Niki.
V dalších letech své kariéry ještě dvakrát vyhrál celé mistrovství světa formule 1. Radost může mít z toho, že jeho nehoda výrazně pomohla ke zvyšování bezpečnosti jezdců.