Opilá Helena Růžičková řádila v divadle: Spadla do klavíru, nadávala divákům a kopala do herců
Ta uměla žít. Herečka Helena Růžičková (†67) byla velká a oblíbená herečka, v roce 1973 jí to ale nepomohlo. Před představením Dáma s kaméliemi se po prášcích a panácích becherovky dostala do stavu, že pak před lidmi nadávala na komunisty, v divadle udělala virvál, a když se vpotácela na pódium, spadla do klavíru, kopala do kolegů a nadávala divákům. Na Twitteru spis zmapoval Pavel Novotný, eXtra.cz má navíc citaci svědka události, Jana Přeučila (86), který nám vše potvrdil.
Helena Růžičková: Živel, který si ublížil
Herečka Helena Růžičková byla v době před 50 lety ohromně populární. Měla plno energie, v divadle hrála do roztrhání těla, střídala jeden film, seriál a estrádu za druhými. Byl o ni velký zájem.
Zároveň ale nesnášela komunisty a k tomu údajně trpěla osobními mindráky ze své váhy, které měla řešit medikamenty, ty se ale vůbec neslučovaly s pitím. A právě to mělo být hlavním spouštěčem ostudy v divadle, pokud budeme věřit komunistickým agentům, když, jak si později popíšeme, v určitých částech jejich spisu díky očitému svědectví, věřit můžeme.
„Helena byla mnohovrstevný a – v 70. letech pro excesy a naturel očima StB – protisocialistický živel, proti kterému nebylo žádné obrany. Byla i blízkou přítelkyní rodičů. Svědčila mému otci svatbu. Byla šílená, stejně jako celá rodina, a byla kol toho prča. A někdy šílené průsery,“ napsal na svém Twitteru starosta Řeporyjí Pavel Novotný, který spis prozkoumal a přinesl z něj ukázky.
Jak došlo ke skandálu
Celá událost dle složek zločinné Státní bezpečnosti odstartovala tím, že se 28. 9. 1973 herečka s partou vydala pár hodin před představením do vinárny, nejdřív na oběd, pak se začalo pít. A Růžičková si už tam měla udělat takovou špičku (prý šlo o kombinaci léků a tří becherovek), až na celý podnik začala vykřikovat, že jí „všichni komunisti můžou políbit prdel“. Tak to estébákům nahlásil udavač, který byl s celou divadelní společností.
Před samotným představením pak začalo jít do tuhého.
Již doma uvelebený režisér Jaroslav Gillar z divadla přijme telefon. „Herečka Inka Čekanová zoufale hlásí, že Růžičková je tak našrot, že ‚ze sebe strhává šaty, sprostě nadává a padá ze schodů‘. Ostatní herci se bojí nějaké provokace a tentokrát už fakt ‚odmítají hrát‘,“ vyčetl ze spisu Pavel Novotný.
Gilar je po sešlosti ve vinárně taky společensky unavený, a tak se mu zamlží úsudek a odmítá zrušit představení. Místo toho jede hasit průšvih přímo do divadla.
Demolice maskérny
Růžičková je jako Hulk, naštvaná na celý svět, a tak údajně zdemoluje maskérnu. Přivolaný doktor jí proto napíchá několik včeliček (prý na to, aby lék na obezitu a alkohol spolu neměly tak silnou reakci), rovnou ale její chování a stav nahlásí esenbákům (tehdejším policistům).
V divadle se ale nechají přesvědčit, že jde jen o nervový kolaps a pak bude vše v pořádku.
Představení se zpožďuje a režisér prosí diváky o strpení.
A injekce nejspíš vůbec nezabraly. Možná naopak.
„Mezitím se Růžičková potácela po chodbách divadla, sprostě nadávala, křičela, že nebude házet perly sviním, aby jí všichni komunisti políbili prdel apod.,“ napsal si zaměstnanec zločinné StB do spisu, který nazvali „Tanečnice“. A uvedli v něm, že jde o trestný čin pobuřování.
Kopala do kolegů, spadla do klavíru a urazila dělníky a svazáky
„Představení probíhalo normálně až do doby, kdy na jeviště vstoupila Růžičková. Ta se na jevišti potácela, blábolila neustále něco o prdeli a jiné nesrozumitelné nadávky. Nakonec upadla do klavíru a herci ji museli podpírat. Gillar přesto ještě váhá s ukončením představení. A to nemá dělat. Helena totiž vzápětí pošle do prdele celé hlediště, ve kterém je zájezd z venkova, který užasle sleduje výjev, v rámci kterého se následně Růžičková rozhodne Přeučila i Procházku na střídačku ‚různě kopat‘. Tady se přes svou hladinku režisér Gillar rozhodne spustit oponu,“ interpretuje spis Novotný.
Jan Přeučil: Přesně tak se to stalo
A pozor: i když víme, že estébáci si vymýšleli a lhali, tohle se zdá být jako svatosvatá pravda.
„Ano, to se stalo a byly i další podobné situace. Tehdy měla dobrou náladu, tak toho využila a dala dohromady takový výstup. Byl z toho tenkrát velký průšvih, protože si stěžovali nějací svazáci, kteří se cítili uražení,“ potvrdil eXtra.cz informace o pod obraz opilé kolegyni herec Jan Přeučil, i když velmi distingovaně a gentlemansky.
Nakonec po dotazu potvrdí i to, že do něj opilá Helena kopala. A do kolegy taky. Ani v tom práskač nelhal.
„Jo, jo, to ona uměla. Ale vždycky to zahrála s noblesou,“ snažil se vtipně, roztomile a neuvěřitelně galantně mírnit popis stavu a chování své kolegyně.
A svazáci si skutečně stěžovali. „ZO SSM (Základní organizace Socialistického svazu mládeže – pozn. red.) podniku KRPA v Hostinném ve svém dopise adresovaném Ministerstvu kultury, školství a Ústřednímu výboru SSM jednání Heleny Růžičkové kategoricky odsuzují a žádají, aby z celého tohoto případu byly vyvozeny patřičné důsledky,“ stojí v estébáckém spise.
Další urážky dělného lidu
Ale vraťme se zpátky do divadla, kde byla řada diváků konsternovaná.
Vtipné je, že podnikové dělnické zájezdy si pak na místě stěžují u Gillara a pokladníka instituce a žádají vrácení peněz, načež se s nimi tak zhádají, že je oba zaměstnanci divadla pošlou úplně do stejných temných míst jako předtím Růžičková.
Režisér: Helena pije, protože jsme v diktatuře
Jedna z nejzajímavějších částí spisu přichází vzápětí: Gillar s kolegy jde po události věc rozebírat do další vinárny, přičemž režisér nezbednou herečku před ostatními brání.
„Gillar Růžičkovou hájil tím, že ona je agresivní a opíjí se proto, že u nás žije v politické nesvobodě a jako výborná herečka bez jakýchkoli práv… Počínání Růžičkové je podle Gillara zapříčiněno politickým systémem a policejní diktaturou u nás, proto se tomu nikdo nemůže divit,“ založil estébák do spisu. Pokud by to byla pravda, řádění umělkyně by dostalo úplně jiný rozměr.
Jenže bohužel pro divadlo a herečku, protože si dělníci stěžují i StB, věc se nakonec nijak nepodaří ututlat. Je konec, 1. listopadu 1973 Helena Růžičková obdrží výpověď a musí zaplatit pokutu za zničené představení v tehdy nepředstavitelné výši šest tisíc korun.
Pak údajně na tři měsíce končí v psychiatrické léčebně, ale to jí paradoxně pomůže od úplného odepsání komunistickou mocí. Estébáky štve, jak je k socialistickému zřízení nepřátelská, ale bojí se, že kdyby její chování zveřejnili, aby oslabili vliv exilové opozice, že ta by je obvinila ze zneužívání „bláznů“. A tak spis založí a ani k vyšetřování trestného činu pobuřování podle dostupných informací nedojde.
Vzpomínky z Hoštic na natáčení Slunce, seno, jahody, kde Růžičková excelovala:
Událost stará 50 let a stejně působí stále neuvěřitelně. Dlužno ale zdůraznit, že i dnes by zmaření představení takovým stylem i bez politických narážek taky znamenalo výpověď a pokutu v rámci statisíců.
Ale Helena Růžičková zkrátka byla jen jedna. A uměla žít…