Pozadí vzniku legendárního Jonákova snímku: Fotografovi pohrozil zavřením do díry
Ivana Jonáka si většina lidí vybaví především z ikonického snímku fotografa Františka Ortmanna, kde do půl těla vysvlečený gauner drží v jedné ruce malého synka a ve druhé zbraň. První setkání fotografa s majitelem Discolandu Sylvie ale nebylo vůbec příjemné. Jonák totiž Ortmannovi nepřímo pohrozil, a to názornou ukázkou toho, co by se mu mohlo stát, když nepředvede svou nejlepší práci. Výpověď známého fotografa zazněla v posledním díle dokumentu Polosvět, kde také vypráví o vzniku legendárního snímku.
Ivan Jonák si nikdy nelámal hlavu se zákonem a často dával najevo, že si může dovolit všechno. Důkazem toho byla i slavná projížďka v kabrioletu s nahými společnicemi po Václavském náměstí, procházky se živým medvědem nebo třeba setkání s fotografem Františkem Ortmannem. Od něj chtěl Jonák nafotit ateliérové snímky s jeho přítelkyní a malým synkem a přesvědčovací metody měl opravdu originální.
"První, co pan Jonák udělal, bylo, že mě vzal do garáže. Tam nějakým svým chlápkům řekl, ať otevřou víko. Já myslel, že to byl kanál, a ona to byla studna, ve které byl žebřík. Pamatuji si to, jako by to bylo dnes, dole byli někde v hloubce nějací dva kluci a volali v podstatě o pomoc. On jim říkal, že je ještě brzo a že je tam ještě nějaký den nechá," vzpomíná Ortmann v pořadu Sametové stopy, jehož pasáž si vypůjčil dokument Polosvět.
Jonák svým krokem tak patrně fotografovi pohrozil. "Měl jsem z toho takový pocit, že když se mu ty fotky nebudou líbit, pak taky skončím v garáži," vycítil Ortmann, který s Jonákem následně vyrazil do ateliéru. Ještě předtím se ale stavili ve zlatnictví, kde přibližně hodinu čekali, než Jonákovi vyleští všechny zlaté prsteny a náramky.Miminko ho počůralo
Při focení pak Jonák pózoval se svou partnerkou, které říkal Jahůdka. Ortmann ale prý vycítil, že se po boku kmotra necítila vůbec dobře. "Zapojil jsem do toho i jeho přítelkyni, ale v očích té ženy byl vidět... Nechci říct smutek, ale nebyl to svobodný člověk," popisoval své pocity fotograf.
Kromě toho nastínil, jak vznikl jeden z nejznámějších Jonákových portrétů. Nejprve se totiž majitel Discolandu Sylvie fotil v bílém obleku. Jenže miminko mu ho počůralo. "Ten moment jsem vlastně využil tím, že jsem řekl, že ideální bude, když si sundáte ten oblek, protože jste ve skvělé kondici, ukážete to tělo a syna si vezmete do ruky," vzpomínal na focení Ortmann. Do studny se naštěstí už pak nepodíval, Jonák byl s jeho prací spokojen...