Praha postaví lanovku mezi Podbabou, zoo a Bohnicemi: Bude to stát majlant
Do pěti let by měla lanová dráha propojit městské části Praha 6, Troju a Prahu 8 Investiční záměr její stavby schválilo ve čtvrtek Zastupitelstvo hlavního města Prahy. O výstavbu se postará Dopravní podnik hlavního města Prahy. Náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun.
Jízda z Podbaby do Bohnic
Lanová dráha bude dlouhá 2,5 kilometru. Jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky by měla trvat pouhých sedm minut. Bude se jednat o městskou lanovou dráhu se dvěma koncovými a jednou mezilehlou stanicí, která spojí stávající zastávku tramvají, autobusů a železnice v Podbabě se sídlištěm Bohnice přes lokalitu Podhoří v městské části Praha - Troja.
Lanovka umožní jak spojení Prahy 6 a Prahy 8, tak i dopravní obsluhu rekreační zóny v oblasti pravého břehu Vltavy, ale i areálu Zoo Praha Dopravní systém lanové dráhy by měl být plně bezbariérový. Kapacita jedné kabiny se předpokládá na 35 cestujících, přičemž kabiny budou jezdit v intervalu jedné minuty. Přepravní kapacita bude nastavena na dva tisíce osob za hodinu v jednom směru. To odpovídá jedné tramvajové lince v intervalu 4 minut. Technicky bude možné přepravit až šest tisíc osob za hodinu.
Jak by lanovka mohla vypadat, se podívejte do fotogalerie.
Ušetří čas
"Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenzi, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa. Jsem moc rád, že důležitosti tohoto spojení rozumí také zastupitelstvo," uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr
Již dnes je v místech, kde bude lanovka stát, vysoká poptávka po spojení. Na bohnickém sídlišti bydlí okolo 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchody a kanceláře. V Troji je zase zoo a Trojská kotlina, kterou lidé často ve volném čase navštěvují. Mnohým by tedy lanová dráha velmi ulevila.
"Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum," doplnil Scheinherr.