Pražská tržnice v novém kabátě obrazem: V Holešovicích už nebudou prostitutky
Pražská tržnice v Holešovicích se nám už dlouhé roky doslova rozpadá před očima. Samo město tvrdí, že se jedná o zanedbaný památkově chráněný areál v srdci města, který má větší rozlohu než Pražský hrad. Zchátralá tržnice má ovšem podle Prahy ohromný potenciál.
Praha nyní představila plány, jak si představuje, aby areál v budoucnosti vypadal. Město chce do proměny nalít tři miliardy korun a od přestavby si slibuje opravdu hodně. Krom toho, že budou těžit z pronájmu nově zrekonstruovaných prostor, si myslí, že do areálu v novém kabátě budou denně přicházet jak Pražané, tak i turisté.
Praha očekává, že se zrenovovaná Pražská tržnice stane často vyhledávaným místem, kde trávit volný čas. Projekt ukazuje přeměnu tržnice na živý areál po vzoru západních měst, kde bude propojena gastronomie, nakupování a kultura.
Pokud si ovšem myslíte, že je přestavba otázkou třeba jednoho roku, hluboce se mýlíte. Bude to totiž cesta na dlouhou trať. Kompletní rekonstrukce má být totiž dokončena až v roce 2035, přičemž po celou dobu přestavby má však být tržnice přístupná návštěvníkům. Jak bude přestavěná Pražská tržnice v budoucnu vypadat se můžete podívat ve videu i ve fotogalerii.
Historie tržnice
Pražská tržnice nesloužila vždy jako tržnice. Areál byl vybudován mezi lety 1893 až 1895 podle návrhu architekta Josefa Srdínka, který projekt vytvořil pro Ústřední jatka královského města Prahy. Prostory tedy sloužily jako jatka, kde zemřely tisíce kusů dobytka. Budovy nacházející se v areálu nesou prvky secese a novorenesance, čehož se chtějí držet architekti při rekonstrukci.
Jako jatka sloužil areál až do roku 1983, kdy byl přebudován na tržnici. Od roku 1993 je areál chráněn jako kulturní památka. Od proměny jatek na tržnici se tu prodávalo už ledacos. Své místo zde mají například trhy se zeleninou, zelený mimozemšťan Alza či Vietnamci. V Holešovické tržnici se prodávala třeba také vína, léky nebo i lehké ženy v místním podniku Showpark. Většinu prodejen chce město zachovat i po rekonstrukci. Koho však v areálu už nadále nechtějí, je samozřejmě vyhlášený klub Showpark se stovkami prostitutek. Pro ten už Praha místo nevidí.
Léta běžela a prostory Pražské tržnice chátraly. Špatná péče o areál způsobila, že nyní se pětina zdejších budov vůbec nevyužívá, což je velká škoda.
Tržnice v novém kabátě
Podle návrhů architektů to vypadá, že tržnice projde rozsáhlými změnami, ale původní vizualizace bude stále zachovaná. Do areálu během rekonstrukce přibude mnoho zeleně a vodních prvků. Na obrázcích, které jsou k vidění ve fotogalerii, jsou stromy, keře a fontány.
Jednotlivé haly projdou celkovou opravou. Mimo to budou v areálu jen tři velké změny. První je proražení obvodové zdi hned na několika místech. Město chce, aby byl areál více propojen s okolní zástavbou.
Druhým velkým zásahem bude přeražení haly číslo 9, kde nyní sídlí společnost Alza. S prodejnou město nadále počítá, nicméně Alza se bude muset lehce uskromnit. Architekti totiž chtějí mít z uvolněného prostoru průchod.
Třetí a zřejmě i nejvýraznější změnou bude nová rozhledna. Ta má vyrůst přímo uprostřed tržnice hned vedle vodárenské věže. Rozhledna bude stejně vysoká jako komín, který tam stál před lety.
Jinými velkými změnami by už tržnice projít neměla. Architekti slibují, že chtějí zůstat co nejvíce věrní podobě tržnice, která tak vypadá po dobu více než sto let.
Studie od renomovaných společností
Podkladem pro novou vizi Pražské tržnice jsou dvě studie od renomovaných společností, které vznikaly ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Ověřovací ekonomickou studii vypracovalo konsorcium poradenských firem JLL a 4ct, které se specializují na městské plánování a poradenství v oblasti realitní služeb. Autorem urbanisticko-architektonické studie je kancelář CMC architects Víta Másla.
Studie představují strategický plán rozvoje areálu a jeho fungování pro příští dekády. Ověřovací ekonomická studie na základě analýzy současného stavu i historie dává doporučení vhodného mixu a rozložení aktivit v areálu na základě zkušeností z trhu s komerčními nemovitostmi.
„Koncept by měl mít destinační charakter, a přestože bude primárně sloužit obyvatelům města, měl by být zároveň dostatečně atraktivní i pro zahraniční návštěvníky,“ konstatuje Blanka Vačkova, ředitelka oddělení průzkumu trhu a poradenství v JLL.
Pražská tržnice se podle plánu stane místem celopražského a potenciálně i celorepublikového významu, podobně jako bývalé industriální areály Kødbyen v Kodani nebo Matadero v Madridu.