Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Před 120 lety u nás vyjel na cestu první automobil: Podívejte se, jak kopřivnický skvost tehdy vypadal

Vozidlo NW Präsident nebyl typický automobil. Šlo o motorizovaný kočár s loukoťovými koly, který poháněl ležatý dvouválcový spalovací motor Benz.
Zdroj: facebook.com
Předchozí Další
+ Další fotografie
Přesně před 120 lety, 21. května, vyjel první automobil u nás na cestu z Kopřivnice do Vídně. Vůz zvaný Präsident sestrojila naše slavná automobilka Tatra. Opěvovaný stroj tehdy vyrazil na Jubilejní výstavu do Vídně a cestu dlouhou 328 kilometrů urazil za 24,5 hodiny. Jak výprava probíhala a kdy se vlastně zrodil český automobilismus?

Narozeniny prvního automobilu v Čechách se datují na 8. března 1897, ale vůz Präsident z Kopřivnice vyjel až mnohem později, přesně 21. května 1898.

Automobilismus v našich zemích

Samotné počátky automobilismu u nás jsou spojeny s textilním podnikatelem Theodorem von Liebigem, který k nám v roce 1893 přivezl první továrně vyrobené a k provozu uzpůsobené vozidlo Benz Viktoria. Asi o rok později se Liebig seznámil ve Vídni s vlivnými byznysmeny, kteří už nějakým způsobem spolupracovali s Kopřivnicí. Ta byla tehdy majetkově ve vídeňských rukách a působila jako jeden z největších výrobců železničních vagonů. Liebig pak inspiroval ředitele továrny k výrobě osobních vozidel.

Při výrobě se experimentovalo

Vznik Präsidenta byl tak trochu experimentem Plány na jeho výrobu vznikaly dodatečně a různá vylepšení se řešila až při samotném sestavování automobilu. Výsledek však předčil očekávání všech. Automobil se vyznačoval originální konstrukcí - jako motor byl použit dvouválcový řadový motor Benz s obsahem 2,7 l a výkonem 5 kW a vůbec poprvé v historii byly použity okrasně tvarované nárazníky chránící přední kola.

Cesta Kopřivnice - Vídeň

První vyrobený automobil uskutečnil ve dnech 21. - 22. května 1898 propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po trase z Kopřivnice do Vídně, kde se konala výstava k výročí 50 let vlády císaře Františka Josefa I. Vůz absolvoval trasu dlouhou 328 kilometrů za 24,5 hodiny (z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy) s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Po dokončení jízdy získal stroj darem rakouský automobilový klub. Vůz pak byl používán pro zácvik řidičů a ve 20. letech 20. století se vrátil do Československa. Stal se tak prvním a zároveň nejvýznamnějším exponátem automobilové sbírky.

Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy