Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Proč Češi oslavují masakr v mešitě? Mohou za to politické špičky, říká sociolog

Kdo může za nenávist?
Zdroj: profimedia.cz, facebook.com
Předchozí Další
+ Dalších 46 fotografií
Nový Zéland
Proč část české veřejnosti adoruje vraha Brentona Tarranta, který vystřílel dvě mešity ve městě Christchurch? Proč Češi přejí muslimům to nejhorší? Kde se nenávist bere? Zeptali jsme se sociologa Daniela Prokopa. Ten dává vinu prezidentovi a špičkám některých politických stran.

Páteční útok na dvě mešity byl šokující. A šokující jsou také reakce, které předvádí část české veřejnosti. Zabijáka oslavují a tvrdí, že je škoda, že muslimů nezemřelo více. Kde se ta nenávist bere? Ve spolupráci s portálem g.cz jsme oslovili sociologa Daniela Prokopa.

Podle Prokopa je hlavním problémem dehumanizace (odlidštění) muslimů. Podle rétoriky některých politických představitelů nejsou muslimové pokládáni za plnohodnotné lidi. Uprchlická vlna je třeba zvána "muslimskou armádou" či "invazí".

"Naprostá většina lidí v sobě tento postoj nemá nějak hluboko zakořeněný, ale tím, že dojde k odlidštění muslimů pomocí výše zmíněných výrazů či převzetím některých pojmů ze zvířecí říše (muslimáci, rakovina společnosti), přestávají být napadení v očích společnosti lidskými bytostmi," uvedl Daniel Prokop. Princip dehumanizace v minulosti využívali nacisté, když jednali o Židech a přirovnávali je k hmyzu a parazitům.

Dehumanizace muslimů se zabydluje ve veřejném prostoru

Podle Prokopa principy dehumanizace do veřejného prostoru posílají politické špičky a tím odlidštění muslimů dávají legitimitu. "Hlavním problémem ale není používání této nenávistné rétoriky anonymními uživateli internetu, nýbrž její užívání vrcholnými politiky," upozorňuje Prokop. Jako příklad uvedl prezidenta Miloše Zemana (74), který se vůči uprchlíkům a islámu dlouhodobě vymezuje – to samo o sobě není problém, na rozdíl od výrazů (například výroky o sekání rukou či kamenování Čechů ze strany muslimů), které Zeman v diskuzích o problému otevřeně používá.

Dehumanizace určité skupiny lidí pak znamená také ztrátu soucitu. Pokud přestanete lidi vnímat jako skupinu jednotlivců a začnete je brát jako masu či začnete připodobňovat každého muslima k teroristovi, přestanete k nim chovat soucit. Opět dochází na analogii s třetí říší, kdy nacisté v táborech neměli žádný soucit se svými oběťmi, které nepovažovali za lidi či jednotlivé lidské bytosti.

Kromě nenávistné rétoriky se pěstuje pocit civilizačního ohrožení. Podle průzkumu 15 % Čechů vyjádřilo, že schvalují bombardování a jiné masové vraždění civilistů, pokud je to potřeba k obraně západní civilizace.

V každé společnosti se tak podle Prokopa nachází skupina lidí, která se cítí být ohrožena střetem civilizací a tento strach je jen přiživován soudobou debatou o daném problému. Tento pocit ohrožení tak jen napomáhá k osvojení dehumanizační terminologie, kterou poté člověk začne vyjadřovat i veřejně – právě například na sociálních sítích. Podle Prokopa pak tito lidé uvažují tak, že nemusí cítit soucit k někomu, kdo není člověk. Tento problém přiživují i české extremistické strany – Tomio Okamura, předseda SPD, ve svém facebookovém statusu o útocích sice čin odsoudil, ale okamžitě přebral tvrzení z teroristova manifestu, které říká, že se jedná o přirozenou reakci na multikulturalismus a jeho problémy v západním světě.

POKUD VÁS TÉMA ZAUJALO, CELÝ ROZHOVOR S DANIELEM PROKOPEM NAJDETE ZDE

Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy