První oficiální zpráva z nárazu Kellnerova vrtulníku: Mrazivé detaily osudové havárie
Tragická nehoda, která se stala 27. března u ledovce Knik na Aljašce, s sebou až donedávna nesla několik tajemství. Kvůli čemu vlastně vrtulník spadl a co za nehodou, při níž zemřel i nejbohatší Čech Petr Kellner, stálo? Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zveřejnil předběžnou zprávu, která něco málo objasňuje.
Důležité informace
Report uvedl následující: „Data GPS ukázala, že vrtulník se naposledy vznesl v 18:27:05 severozápadním směrem a vystoupal do 5900 stop nad mořem. Poslední pohyb helikoptéry započal kolem 18:33 nad hřebenem ve výšce 6266 stop nad mořem (1910 metrů), kolem 14 stop (4 metrů) nad terénem.“ Pilot podle reportu dále několik minut manévroval v malé výšce a velmi nízké rychlosti. Nakonec vrtulník narazil do terénu zřejmě 4,5 až 6 metrů pod hřebenem.
Důležité je také zmínit, že v osudný den bylo podle reportu počasí vcelku příznivé. Bylo jasno, viditelnost až šestnáct kilometrů a byly tedy splňovány limity VMC, což znamená, že se pilot mohl orientovat pouze zrakem a nemusel tak spoléhat na žádné přístroje. Jenže takové podmínky byly podle reportu naměřeny až z místa třiačtyřiceti kilometrů vzdáleného Palmerova letiště, což znamená, že v místě nehody se mohlo počasí lišit.
Přežil pouze jeden člověk
Stroj se po nehodě dle tamních vyšetřovatelů nemilosrdně valil několik set metrů po svahu dolů. Při této tragické události zahynul jak pilot tak i čtyři z pěti cestujících. Jediným přeživším je bývalý český reprezentant ve snowboardingu David Horváth Kvůli vážným zraněním musel být okamžitě léčen v nemocnici ve městě Anchorage.
Za havárií tedy zřejmě opravdu nestála technická závada, nýbrž souhra nešťastných okolností a povětrnostních i přistávacích podmínek. Takový závěr uvedl s odvoláním na Horváthovo svědectví Českému rozhlasu Vladimír Mlynář, ředitel pro vztahy s veřejným sektorem ve firmě PPF.