První potravinový e-shop u nás Tesco Online nákupy slaví desetileté výročí. Během deseti let kurýři rozvezli 120 000 tun nákupů
Začátkem roku 2012 společnost Tesco jako první maloobchodní řetězec v České republice spustila nakupování přes internet. S rozvozem Tesco začínalo v Praze, Brně a Středočeském kraji, dnes je služba dostupná ve 13 krajích České republiky, přičemž téměř ve všech oblastech dnes už nabízí doručení nákupu ve stejný den. Zákaznici, kteří mohou už od roku 2014 objednávat zboží také přes mobilní aplikaci, oceňují zejména širokou nabídku produktů, které znají z kamenných prodejen a které jsou online dostupné za stejné ceny. Službu dnes využívá 2,7 milionů domácností po celé České republice a neustále se rozvíjí. Některé věci se však nemění – stálicemi mezi oblíbenými produkty zůstávají rohlík, okurka hadovka, mléko a banány.
„Od spuštění e-shopu v roce 2012 jsme zaznamenali 5 000% nárůst objednávek. Během deseti let jsme rozvezli nákupy o hmotnosti 120 000 tun. Aktuálně u nás patříme mezi přední hráče na poli online nákupů a v krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách,“ říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco pro ČR s tím, že nyní služba pokrývá populaci čítající kolem 6 milionu obyvatel a objednávky zákazníkům rozváží z 18 svých provozoven.
Od prvního testování na podzim 2011 služba prošla značným vývojem. Původně se strategie Tesca pro online prostředí soustředila na plánované větší nákupy, které dodnes tvoří základ jeho online businessu. Během loňského podzimu však došlo také na zkrácení doby mezi objednávkou a doručením nákupu. Služba doručení v den objednání je po úspěšném uvedení v hlavním městě Praze od letošního února dostupná ve většině rozvozových oblastech kromě Přerova, Jihlavy a Děčína.
„Dlouhodobě se soustředíme zejména na plánované nákupy. Naši hlavní skupinu zákazníků tvoří ženy s dětmi, které objednávají své nákupy nejčastěji v pátek. Chtěli jsme však vyjít vstříc také zákazníkům, kteří potřebují pomoct s řešením nějaké neočekávané situace. Ti mohou využít jednak službu doručení v den nákupu, nebo případně expresní doručení do třiceti minut, které realizujeme s našimi externími partnery Bolt, Wolt a Dáme jídlo z prodejen Tesco Expres a Žabka,“ doplňuje Dojčinovič.
Pokud si zákazník nevybere vhodný slot pro doručení svého online nákupu, může si připravené zboží objednat, a ještě v den objednání sám vyzvednout v rámci služby Klikni a Vyzvedni.
Tesco Online nákupy nabízí široký sortiment čítající dnes více než 16 000 produktů, a to za stejné ceny jako v kamenných obchodech. Nejedná se pouze o potraviny, došlo k rozšíření sortimentu spotřebního zboží, který zahrnuje domácí potřeby, papírnictví, malé domácí elektrospotřebiče baterie nebo hračky pro děti. Na rozdíl od jiných e-shopů online obchod Tesco funguje na tzv. store pick modelu. Zboží objednané zákazníky je vybíráno a distribuováno přímo z obchodů tzv. pickery.
Zvětšení podílu online nákupů na svých tržbách chce společnost dosáhnout nejen dalším rozšiřováním rozvozových oblastí v lokalitách, kde Tesco službu zatím nenabízí, ale také zaváděním dalších novinek, například v podobě možnosti využívání benefitů v rámci vlastního věrnostního programu nebo prioritizováním ekologických nákupů bez tašek.
Souhrn klíčových milníků služby Tesco Online nákupy:
- K zásadnímu navýšení (zdvojnásobení) kapacity závozů došlo díky spolupráci s externím dodavatelem – logistickou službou DoDo.
- Ve spolupráci s Bolt, Wolt a Dáme jídlo společnost nabízí expresní doručení do 30 minut z pražských prodejen Tesco Expres a Žabka.
- Došlo k rozšíření sortimentu spotřebního zboží – sortiment pro domácnost, papírnictví, malé domácí elektrospotřebiče, elektrické výrobky pro osobní péči, baterie, žárovky a hračky pro děti. Celkem je na e-shopu k dispozici 16 000 produktů.
- Součástí e-shopu je také Online Baby klub – členové získají přístup k prémiovým nabídkám a slevám pro sebe i svou rodinu.
- Zákazníci si dnes mohou zvolit možnost doručení bez náhrad a doručení nákupu bez tašek.
Zajímavosti a čísla o Tesco Online nákupech:
- Nejlehčí nákupy: 0,011 Kg (Sazka los); velký balíček pomoci; Sandisk Ultra Micro SDXC UHS-I karta s adaptérem 64 GB, Sazka adventní kalendář nebo přípravek proti klíšťatům Bob Martin Clear Dimethicone Spot On pro střední a velké psy