RECENZE: Eliška a Damián připomíná ochotnické divadlo. Kulisy na úrovni Ulice, laciný vizuál i tragické herecké výkony
Měl to být největší hit televize Prima, místo toho jde o jednu z jejích největších tragédií. Řeč je o novém seriálu Eliška a Damián, který stanice promovala jako její největší událost roku, ne-li desetiletí. Výsledek ale nelze označit jinak než totálním propadákem, alespoň co se kvalit počinu režiséra Lukáše Buchara týče. Vydržet sledovat do konce byť jen první epizodu může pro někoho působit skoro jako nadlidský výkon.
Ač jste třeba zarytými odpůrci české televizní tvorby, či nevlastníte ani televizi a po vzoru současných trendů se řadíte mezi konzumenty streamovacích platforem typu Netflix či Disney plus, takřka jistě jste zaznamenali, že na obrazovky TV Prima míří seriál Eliška a Damián. Zmíněná stanice před několika měsíci spustila velmi mohutnou propagaci. Tváře Emmy Smetana a Roberta Urbana coby hlavních hvězd nás bombardovaly na každém kroku, z čehož by leckdo usuzoval, že Prima očekává obří hit.
Kopírování známé zápletky
Už jen při pohledu na ukázky a snímky z jednotlivých dílů však i méně zkušené oko poznalo, že nás nečeká nic objevného. Seriál už od začátku působil lacině, veškeré domněnky pak potvrdila i premiéra první epizody. A nejenže potvrdila, ale i překonala, jenže v tom negativním smyslu slova. Byť ze zákulisí přichází informace, že Prima do svého nového počinu vrazila velký balík, už po úvodní sekvenci se divák musí ptát: kam a do čeho, proboha?
Jako první totiž diváka udeří do uší příšerný voiceover, který sledující uvede do děje, nejspíš aby se ušetřilo několik minut, v nichž by situaci nastínili sami herci. Dozvíme se tedy, že Damián (Robert Urban) se nachází v 18. století a má si vzít předem domluvenou nevěstu, o niž nestojí, zatímco Eliška (Emma Smetana) žije v současnosti a vede marmeládovnu, která zažívá těžké časy. Následně rozmarný šlechtic cestuje časem, kde natrefí na titulní krásku a postupně se do ní zamiluje. Že vám to něco připomíná? Ano, podobnost s hollywoodskou komedií Kate a Leopold s Meg Ryan a Hughem Jackmanem není čistě náhodná.
Strašidelné herecké výkony
Protože dnes přijít s něčím novým a neotřelým, zejména pro televizní stanice, z pochopitelných důvodů není prakticky možné, neoriginální zápletka by ani nevadila, kdybychom aspoň dostali hezký a uvěřitelný romantický příběh se sympatickými postavami. Jenže nic z toho Eliška a Damián nemá. Na první pohled ze seriálu čpí kýčovitost a zároveň lacinost. Byť někteří chválí historickou pasáž a její kostýmy, já nad tím jen kroutím hlavou. Celá řada nových pohádek Zdeňka Trošky v tomto bodě obstála mnohem lépe. Přesun do současnosti není o moc lepší. Při pohledu na kulisy se člověku vybaví nekonečná Ulice.
Tragické jsou i snad téměř všechny herecké výkony, počínaje Robertem Urbanem, jehož mimika splňuje snad jen jediný požadavek: tvař se jako namyšlený floutek. Často čtu kritiku na Emmu Smetanu, že je na ní patrný fakt, že prostě není herečka, ale muzikantka či moderátorka. Ano, je to tak, jenže na to, že se jedná o její první takto výraznou roli, nijak výrazně nezaostává za zbytkem osazenstva. A to je pro herce z povolání, kteří se na seriálu podíleli, zatraceně mizerné vysvědčení. Čest výjimkám, jako je Dana Syslová, která se jako profesionál snaží, i když ví, že hraje v totálním průšvihu.
Režisér má na svědomí největší fiaska
Celkově spíše seriál připomíná ochotnické divadlo, než něco, co by mělo okupovat sobotní prime time na jedné z nejsledovanějších televizních stanic v Česku. Na pováženou je i angažování režiséra Lukáše Buchara, který má na svém kontě největší paskvily, které se za poslední dobu na Primě vysílaly, jako třeba Dobré zprávy, 1. MISE či Modrý kód. Buď už stanice předem ví, že se rodí něco strašného, a tak neinvestuje síly a finance do hledání někoho schopnějšího, nebo zkrátka nikoho jiného nemá.
To, co by mě ale zajímalo asi nejvíce, je finální částka, kterou seriál vynese. Samotná kampaň, kterou si Prima zaplatila, totiž musela vyjít na neskutečný balík a nové dílko Eliška a Damián se tak mohlo prodražit klidně až o třetinu víc. Po prvních reakcích diváků, a to nejen na ČSFD, ale i na sociálních sítích samotných herců, kdy ani jejich fanoušci nechápou, do čeho to jejich oblíbenci vlezli, očekávám jeden z největších propadáků roku.