válka na Ukrajině Iveta Bartošová Výměna manželek 2024 Survivor 2024

RECENZE: Poslední řada Ivety nabízí trýznivý obraz pádu Bartošové. Závěr minisérie je plný emocí, jsou v něm ale i nepřesnosti

V roli dospívajícího Artura se objeví herec Karel Šimek.
Zdroj: Se souhlasem Tv Nova
+ Dalších 12 fotografií
Iveta

V pondělí večer proběhla v pražském kině Lucerna velkolepá premiéra třetí a závěrečné řady seriálu Iveta, který vznikl pod taktovkou režiséra Michala Samira. Na poslední tři díly příběhu, mapujícího život, vzestupy a pády princezny českého popu Ivety Bartošové, se podívala i redakce eXtra.cz. Jak to dopadlo?

Časový skok

Režisér Michal Samir představil poslední tři díly své minisérie Iveta, natočené na motivy života zpěvačky Ivety Bartošové, která tragicky zemřela před deseti lety. V závěrečné řadě se tvůrci zaměřili zejména na posledních několik let života slavné zpěvačky.

Zatímco předchozí série se točily hlavně kolem Ivetiných lásek v osobě zpěváka Petra Sepešiho a následně hudebníka a producenta Ladislava Štaidla, poslední tři díly poukazují na vztah Bartošové s jejím tehdy dospívajícím synem Arturem Štaidlem.

Režisér se rozhodl přeskočit období dlouhých třinácti let a vynechal například zpěvaččino nepříliš vydařené manželství s hercem Jiřím Pomejem. První díl třetí série startuje odjezdem Ivety a Artura z Itálie od jejího tehdejšího partnera Domenica Martucciho a divák je ihned vtažen do jednoho z nejtěžších období zpěvaččina života.

Věrné zobrazení

Příběh velmi emotivně líčí probíhající soud o opatrovnictví Artura a rozhodnutí, že náctiletý chlapec bude dále žít u svého otce a svou matku bude pouze navštěvovat. Iveta se stále snaží bojovat se závislostí na alkoholu, ale marně. Usměvavá sebevědomá hvězda 80. let je pryč a zůstává jen zlomená, apatická žena, která přišla o toho nejzásadnějšího muže svého života – svého milovaného syna.

Ačkoli i v této sérii se nacházejí chronologické nesrovnalosti a skoky, některé scény jsou zachyceny zcela přesně tak, jak je diváci znají z fotografií i videozáznamů. Velmi věrně je například natočen obraz, kdy samozvaný ochránce týraných žen Zdeněk Macura, jehož roli ztvárnil Richard Krajčo, "unáší" neupravenou Ivetu ve vytahaném tričku do Itálie. Stejně poutavě jsou ztvárněny i epické bitky Macury s Ivetiným posledním manželem Josefem Rychtářem v podání Davida Prachaře.

Připravte se na slzy

Je zde ale stále pár věcí, které nejsou úplně tak, jak to doopravdy bylo, nebo tak, jak si je lidé pamatují. Jedná se například o až do absurdnosti vyhnaný hyenismus novinářů, a to nejen co se týče Ivetiny osoby, ale i jejich vzájemného chování k sobě jako kolegům. Dále Josef Rychtář působí v Samirově díle jako o dost větší klaďas a sympaťák, než jak ho vnímá řada lidí, kteří tehdejší dění sledovali.

S každou následující epizodou graduje zpěvaččina bezmoc a odevzdání, které v divákovi zanechává hořkou pachuť toho, že vše spěje k neodvratnému konci. Iveta se v den Rychtářových narozenin rozhodne vydat na svou poslední procházku a její kroky pomalu míří k trati. Její poslední myšlenky se točí hlavně kolem Artura a nejkrásnějších chvilek strávených s ním, nikoli kolem manžela, který se během pár minut má stát vdovcem. V tomto okamžiku je potřeba si připravit balíček papírových kapesníčků. Vyvrcholení celého příběhu i skvělý herecký výkon Anny Fialové coby Ivety Bartošové totiž rozpláče i ty největší cyniky.

Královna kabelek a šátečků Alena Schillerová: Když vidím staré fotky, šla bych se zastřelit