Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Režisér Janák o natáčení Klíče svatého Petra: Drama s potopou a vynalézavý Nárožný

Pohádka Klíč svatého Petra
Zdroj: Se souhlasem ČT/Jaroslav Fikota
Předchozí Další
+ Dalších 12 fotografií
ROZHOVOR

Štědrovečerní Klíč svatého Petra je dalším zářezem do dlouhého seznamu vánočních pohádek režiséra Karla Janáka (53). Ještě před odvysíláním novinky redakci eXtra.cz prozradil řadu detailů z natáčení. Například to, co mu přidělalo vrásky na čele.

Karel Janák: Zase mě přemluvili, směje se

Není to tak dávno, co se režisér Karel Janák dušoval, že si dá od vánočních pohádek oddych, aby se dostalo také na jiné kolegy. Však si třeba takový Jiří Strach (Anděl Páně) napůl v legraci, napůl vážně nedávno stěžoval.

Po roční pauze je ale vše jinak a na Štědrý den pro diváky opět připravil pohádkový nášup: tentokrát s názvem Klíč svatého Petra. „Podívejte se na to, tak mě ukecali (směje se). Peter Bebjak loni Krakonošovo tajemství udělal moc hezky, ale taky nikdo nechtěl, aby byl upohádkovaný, tak bylo potřeba ho vystřídat,“ usmívá se v povídání pro eXtra.cz Janák.

TV Prima natáčí nový komediální seriál Agrometal. Režíruje ho Karel Janák.

Pohádky Karla Janáka

Vánoční pohádky

Dvanáct měsíčků (2012)

Princezna a písař (2014)

Korunní princ (2015)

Nejlepší přítel (2017)

Princezna a půl království (2019)

O vánoční hvězdě (2020)

Jak si nevzít princeznu (2021)

Klíč svatého Petra (2023)



Další nevánoční pohádka

Škola ve mlejně (2007)

Více o tématu

Co vás přesvědčilo?

Pohádku na letošní rok psal Petr Hudský, což je scenárista, se kterým hrozně rád pracuju (Princezna a půl království, Jak si nevzít princeznu), a scénáře má vždy takové, že jim nejde odolat. Vlastně jsem se na to namotal opravdu kvůli Petrovi a jeho stylu (směje se).

Je pravda, že popis pohádky působí sám o sobě atraktivně. Je to jiné, než co známe?

Petr vždy svoje příběhy skládá z klasických pohádkových motivů, ale dává je do jiných souvislostí, než je zvykem. Ve výsledku si hraje s pohádkovým legem a udělá z něj úplně novou věc, což mě strašně baví. Je to hravé.

Co se vám tu například líbilo nejvíc?

Super bylo, že jsme dostali vodníka, vlastně celý jeho svět. To byla velká výzva, jak to vyrobit, aby to nevypadalo jako v dřívějších studiových pohádkách, kde byla polička s dušičkami, a točilo se přes akvárko. To už by dnes nikdo nevzal. Vymýšleli jsme proto způsoby, jak se s tím popasovat, aby byl vodník suchý, když vyleze z vody, a podobně. A myslím, že jsme se s tím vypořádali.

Kdo má tentokrát na svědomí vizuální efekty?

Vznikaly přímo v České televizi, musím říct, že je udělali moc hezky.


Problémy s potopou

Při každém natáčení vás postihne nějaká otravná nenadálost. Která to byla tentokrát?

Největší trable byla ta, že podle scénáře byl zámek, kde žije král a princezna, obklopený vodou. A ta měla být dominantní. Žije tu pro děj velmi podstatný vodník. A byl velký problém najít vhodnou lokaci. U některých vodních zámků jsou vodní plochy vypuštěné, jako v Červené Lhotě, Švihov je zase zarostlý nějakými lekníny, takže voda není skoro vůbec vidět.

Jak jste to vyřešili?

Hodně jsme se s tím nadřeli, nakonec nás architekt Honza Vlasák přivedl na Zvíkov. Tam je sice zřícenina, ale je to hezky obklopené vodou. Moc se nám to líbilo. Bylo potřeba tam udělat i královské přístaviště, tak jsme si tam vybrali plácek, kde se měl postavit královský altán a molo s královskou lodičkou.

A nemohli jste stavět?

Mohli a postavili, jenže asi týden před natáčením začalo pršet a voda stoupala tak vysoko, až nám celý ten hezký plácek zaplavila. Narychlo jsme tak museli na Orlické přehradě hledat nějaké jiné místo, které by se dalo na Zvíkov napojit, aby diváci měli pocit, že nad přístavištěm je skutečně hrad. Bylo to složité a stresující. Naštěstí architekt opět to místo našel, natočili jsme to a vůbec není poznat, že je to úplně jinde. V počítači se přidal hrad a vypadá to pěkně.

Vy asi musíte mít vždy nějaké lapálie, možná by vás to bez nich nudilo…

Ani ne, klidně bych se bez nich obešel. Ale je fakt, že když všichni zaberou, aby pomohli ty největší problémy vyřešit, tak je to fajn. A když se to povede zvládnout, všichni máme velkou radost.

Petr Nárožný si vymyslel zlomyslného krále

Jak dlouho jste musel přemlouvat Petra Nárožného, který jinak už nechce moc hrát?

Vlastně nemusel. Petr si přečetl scénář a moc se mu líbil. Hlavně ho bavila trojice hlavních mladých hrdinů, byla pro něj radost si číst a pak je i vidět na place, co všechno dělali a co vytrpěli. Jediné, co vyžadoval, a za to jsem byl moc rád, aby postava krále měla ještě něco navíc. Podle scénáře byl takový jouda, který sebou nechal trochu orat svými kancléři.

Petr vymyslel, že jim bude dělat různé naschvály a že si s nimi bude trochu hrát. Udělal z krále legračního a trochu zlomyslného člověka – trapiče. Vyšlo to moc hezky, kdy ta postava si myslí, jak je trápí a užívá si to, přitom oni mu za zády dělají špatné neplechy. Díky tomu si ale Petr s postavou pohrál, velmi ji oživil a natáčel s velkou radostí.

Karel Janák v rozhovoru pro eXtra.cz na představení vánočního programu ČT:

Co v roce 2024, další vánoční pohádka?

Příští rok pohádku točit nebudu, to chystám seriál, pak se uvidí. Záleží na scénářích a námětech. Když jsem těch pohádek udělal už tolik, potřebuju i sám pro sebe, aby byly něčím odlišné.

Hvězda Zlatovlásky drsně zkritizovala Českou televizi. Nebýt starých pohádek, nemají co vysílat, tvrdí Štěpánek

Související články

Další články

Nejnovější kauzy