Školky najely na distanční výuku: Děti to samy nezvládnou, potřebují asistenci rodičů
Předškolní ročníky mateřských škol musely od pondělka najet na distanční výuku, aniž by učitelé dostali manuál od ministerstva školství. Učitelé si s tím ale zvládli poradit a děti nepřijdou o důležitou výuku, která je má připravit na první třídu základní školy.
Ačkoliv si někdo pod distanční výukou představí studenta u počítače, ve školkách je realita trochu jiná. "Není to vyloženě formou online výuky, jako se to dělá na školách. Naše učitelky připravily náměty, které mohou rodiče s dětmi procvičovat. Vypracovali jsme pracovní listy s různými úkoly, které musí děti dělat. Když se pak vrátí do školky, tak vše přinesou paní učitelce, které si to dají do portfolií a případně zhodnotí," vysvětluje ředitelka mateřské školy Halže Hana Fukalová.
Program distanční výuky si školka podle Fukalové vypracovala sama, protože včas neobdržela manuál od ministerstva školství. "Noty jsme obdrželi až poté, co jsme přešli na distanční výuku, takže jsme ještě neměli čas je pořádně prostudovat," přiznává ředitelka.
Některé školky využívají online schůzky
Podobně na tom je i školka Na Úvoze v Ivančicích. "Manuál nám do datových schránek přišel až v pondělí," říká ředitelka Bronislava Minaříková. Program si tak ve školce vypracovali sami učitelé. "Využíváme pracovních listů a odkazů na YouTube, kde jsou třeba i pohádky. Jedinou komplikací možná je, že ne všichni rodiče mají tiskárny, takže se s námi domluví a vyzvednou si je na místě," říká Minaříková.
V mateřské škole Strážek učitelům usnadňují výuku online technologie. "Je to o tom, aby se povedlo navázat komunikaci mezi dětmi, jejich rodiči a učitelkami. V naší školce využíváme online platformu MS Teams, skrz kterou učitelky komunikují s rodiči a občas s nimi i dělají schůzky. Není to ale každý den, doporučuje se dvakrát za týden, abychom byli v nějakém režimu s dětmi a jejich rodiči spojení," objasňuje ředitelka Anna Knoflíčková, která šéfuje devítileté základní škole sloučené s dvoutřídní mateřskou školou.
"Propojenost s MŠ je výhodou, zejména ve sdílení zkušeností o distančním vzdělávání učitelek MŠ s učiteli ZŠ. Paní učitelky již v podzimním období při uzavření naší školky práci v Teams využívaly, na webu školy pak mají pro rodiče nabídku vhodných materiálů s odkazy na online programy," pochvaluje si Knoflíčková.
Zároveň ale přiznává, že je potřeba i pomoc rodičů, bez kterých se děti nemohou připojit. Na schůzkách se pak učitelé s rodiči domlouvají na úkolech. "Připravujeme rodičům materiály, které mohou pro děti vyzvednout u nás nebo si to vytisknou doma," říká Knoflíčková, ke které se vládní manuál dostal také až v pondělí. "Naše učitelky to jistě nastudují, ale předpokládám, že pojedeme nadále tak, jak to doteď fungovalo," dodává ředitelka.