Smartwings létá s 30 let starým strojem. Letoun prošel i Tádžikistánem. Co na to říká expert?
Při nouzovém přistání letadla 737-400 pronajatého společností Smartwings se ukázalo, že letoun už byl v provozu třicet let. Stroj nyní vlastní ukrajinská aerolinka YanAir a společnosti Smartwings si ho pronajímá. Za třicet let již letoun vystřídal mnoho společností. Sloužil například indonéské společnosti Adam Air, tádžické East Air nebo afghánské Pamir Airways. Nejdéle však sloužil u korejské Asiana Airlines, kde působil více než osm let. Je takové stáří u letadel v Evropě typické? Zeptali jsme se Ladislava Kellera.
„Není to zas až tak úplně obvyklé, že by mělo letadlo zas až takové stáří, ale pokud splňuje všechny technické podmínky, které jsou na jeho provoz kladeny, tak tam žádný problém nevidím.“
Předpokládám, že se ani nikdo nemusí lekat toho, že si letecká společnost pronajala letoun od ukrajinské aerolinky.
„Kdyby byl s touto společností nějaký problém, buď jí vezmou povolení k létání ukrajinské úřady, nebo se objeví na blacklistu (černé listině – pozn. red.). To znamená, že by měla zákaz létání na území Evropy.“
V lidech může převládat pocit, že by cestování s nízkonákladovými společnostmi mohlo být méně bezpečné. Mohou si ale takoví přepravci dovolit v bezpečnosti něco ošidit?
„Takovou myšlenku opravdu není problém vyvrátit. Standardy, které se týkají údržby nebo posádek, jsou stejné. Nerozlišuje se, jestli je to pravidelný dopravce, charterový dopravce nebo nízkonákladovka. To je úplně jedno. Všichni to musí splňovat stejně.“
Napadá vás, co by mohlo být příčinou proražení obou pneumatik u letounu, který se musel vrátit na letiště v Budapešti?
„Příčin může být celá řada. Na dráze mohl být cizí předmět, který se tam nemá vyskytovat. Pneumatika také mohla být protektorovaná (renovovaná – pozn. red.) a mohlo dojít k tomu, že se rozpadl její dezén. To všechno tu už bylo. Nevidím na tom nic neobvyklého. Letadlo naprosto bezpečně přistálo. Nejde o situaci, která by měla způsobit nehodu.“