Sněmovna schválila novou vzdálenost pro předjíždění cyklistů: Řidiči se obávají velkého mrzení
Motoristé asi budou muset objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Schválila to dnes Sněmovna navzdory námitkám, že nové opatření nebude možné dodržovat například na užších horských silnicích. Změnu nyní dostane k posouzení Senát.
Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů, která má platit od července, navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti nejméně 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost. Dolínek změnu zdůvodnil bezohledností některých řidičů vůči cyklistům. Podle Milana Poura (ANO) podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku.
Parkování na chodníku se nevyplatí
Poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL) prosadil odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Sněmovna na návrh Čižinského umožnila také odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Týká se to i kol a koloběžek, které bývají odhozeny na pražských chodnících. Sněmovna také v podstatě zakázala provozování takzvaných pivních kol.
Lidovec Marian Jurečka naopak neprosadil změnu, aby krajské úřady mohly zakázat tranzitní jízdu kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd. Podobný návrh se někteří poslanci pokoušeli prosadit už před rokem v rámci jiné novely, která měla zakázat kamionům předjíždění v denních hodinách na dálnicích. Jurečka prosadil alespoň zvýšení sankce ze 30.000 na 100.000 korun pro řidiče kamionů, kteří by odmítli převážení vozidla.
Úleva pro terénní motoristy
Dolní komora rovněž umožnila sanitním vozům s hmotností nad 3,5 tuny, aby se v případě nutnosti mohly vracet po dálnici na základnu rychleji než 90 km/h. Držitelům řidičského oprávnění skupiny B1 umožnila Sněmovna s ohledem na unijní úpravu řízení terénních čtyřkolek bez stanovení jakéhokoli limitu výkonu motoru. Neschválila naopak zvýšení rychlosti jízdy v dálničních tunelech z 80 na 110 kilometrů v hodině.
Původním cílem novely byla pouze snaha umožnit strážníkům, aby mohli na místě pokutovat nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní mohou strážníci pouze předat podezření z takového přestupku do správního řízení. Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému.