Strašlivá srážka vlaků na Domažlicku stála životy: Odborník popsal příčinu neštěstí
Je to lidské selhání, české vlaky navíc potřebují modernizaci, říká odborník Jan Huml o tragédii, která se stala u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov, kde se srazily dva vlaky. Ten nám také přiblížil, co tragédii způsobilo. Na místě jsou desítky zraněných, 3 lidé přišli o život. Jeden ze strojvedoucích projel na červenou.
Během vlakového neštěstí přišli o život tři lidé, na místě je 50 zraněných. Dnes ráno se u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov srazily dva vlaky. Důvodem má být to, že jeden ze strojvedoucích projel na červenou.
Jedna chyba a obrovská tragédie, říká Jan Huml
"Tohle je přesná ukázka nedokonalosti zabezpečovacího zařízení, které dovoluje strojvedoucímu projet na červenou, aniž by automaticky došlo k zastavení vlaku pomocí technologických prostředků. Tímto zařízením disponují vlaky například v Německu, vlak se tedy zastaví automaticky, jakmile strojvedoucí na červenou projede," říká Jan Huml (64), strojvedoucí, instruktor, školitel a odborník na dráhy.
"Když strojvedoucí projede na červenou, většinou jde o lidskou chybu," líčí exkluzivně pro eXtra.cz Huml s tím, že strojvedoucí pracují na dlouhé směny, které mohou vést k vyčerpání. Proto se také pravidelně podrobují zkouškám, aby existovala co nejmenší pravděpodobnost toho, že strojvedoucí udělá tuto obrovskou chybu. Jenže občas si strojvedoucí nevšimne nebo si i všimne později, že chybu udělal, ale na to, aby vlak zastavil, je už příliš pozdě. Kdyby v sobě měly české vlaky zabudované stejné magnetické zařízení jako ty zahraniční, nehodě by se dalo předejít.
"Pak může ještě zasáhnout výpravčí. Ten má v některých případech možnost zastavit vlaky pomocí tzv. generálního stopu, ale vlaky i trať musí být tímto zařízením vybaveny a výpravčí musí okamžitě po zjištění projetí návěstidla reagovat! Myslím, že na této trati tato funkce zabezpečení bohužel není, což by mohla být jedna z dalších věcí, která ke katastrofě vedla," připouští Huml.
České vlaky potřebují modernizaci, říká odborník
"Celé zabezpečení jízdy vlaku spočívá jen v obsluze tlačítka bdělosti strojvedoucím na lokomotivě, což nevylučuje lidskou chybu - tedy třeba projetí návěstidla. Řešení je instalace ETCS, což je evropský zabezpečovací systém. Ten se pro české vlaky připravuje, bohužel ale ještě není v provozu," říká.
"Pokud jakýkoli strojvedoucí projede na červenou, jedná vedení. Stojvůdce je postaven mimo službu, přijde o část platu a je převeden na jinou a méně placenou pracovní pozici. Aby mohl být znovu strojvedoucím, musí vykonat přezkoušky, není to jen tak. Pokud se navíc stane nehoda, kterou přežije, bývá postaven před soud a může skončit i ve vězení," líčí Huml.
"Všechno je to mela. Strojvedoucí cestující upozornit nestačí. Snaží se zastavit vlak, schovat se... Během srážek to nejvíce odnášejí právě lokomotivy, ve kterých sedí právě strojvedoucí. Na místo pak samozřejmě vyrážejí hasiči a záchranky, ti pomohou cestujícím daleko efektivněji. Tohle je vždy velkým problémem. Jde o závažné selhání jednotlivce," dodává Huml.