SuperStar 2020 versus první ročník: Zpěváci bodují díky Instagramu, kvalita poroty šla strmě dolů
Odborná porota? Spíše sázka na osvědčené ksichty
V roce 2004 byl kolem show SuperStar obrovský boom. Podobná pěvecká soutěž se v Česku nikdy předtím nekonala a televizní diváci byli zvyklí maximálně na Do-Re-Mi, které bylo pokaždé napěchováno spíše bizarními postavičkami nežli skutečnými zpěváky.
První série jakéhokoliv podobného formátu vždy přiláká nejvíce diváků a televize Nova tak mohla vsadit na sice pro mnohé neznámá jména porotců, ale každý z nich moc dobře věděl, o čem mluví.
Předsedou poroty se stal ostřílený zpěvák a skladatel Ondřej Hejma, kterého si diváci okamžitě zamilovali. Velmi vtipná a vždy trefná byla i textařka Gábina Osvaldová. Čtyřku porotců doplnil zkušený český baskytarista a hudební skladatel Ondřej Soukup (69) a producent Milan Herman.
V porovnání s letošní porotou je evidentní, že spíše než na kvalitu se, s výjimkou Paľa Habery (58), hraje na osvědčené ksichty, které diváka přitáhnou k obrazovkám. Hodnocení porotců podle toho bohužel mnohdy vypadá.
Leoš Mareš (44) zastává funkci porotce i moderátora. Jak ale sám říká, o zpěvu neví vůbec nic. "A to bylo jako dobré?" ptal se na jednom z castingových kol Paľa Habery. Podobně je na tom i Patricie Pagáčová (31), která za své porotcování schytává od lidí největší kritiku.
"Já a Leoš jsme spíš takové zábavní křídlo, které zpěv příliš nehodnotí," říkala od samého začátku sympatická herečka. Kritiku občas schytává i budoucí maminka a zpěvačka Monika Bagárová (25), o které si lidé myslí, že na profesionální zpěvačku by mohla být ve svých hodnoceních občas trošku odbornější.
Sociální sítě jsou pro soutěžící sázkou na jistotu
V roce 2004 ještě neexistovaly tradiční sociální sítě, na které jsme dnes zvyklí. Z prvních castingových kol porota tehdy vybrala 50 šťastlivců, kteří dostali v desetičlenných skupinách prostor se po jednom představovat divákům.
Z každé desítky postoupili do finále dva šťastlivci, kteří dostali nejvíce SMS hlasů. Do finále se nakonec dostalo 12 lidí, protože byla udělována tzv. divoká karta. Pokud jste chtěli coby adepti na post SuperStar zazářit a dostat se do povědomí diváků tak, aby vám to v budoucnu k něčemu bylo, zkrátka jste se museli dostat do finálové dvanáctky.
Jenomže tohle pravidlo v letošní SuperStar ani zdaleka neplatí. Díky sociálním sítím, převážně tedy Instagramu, se účastníci castingových kol vyšvihli mezi elitu už v začátcích. Dnes se nemusí soutěžící probojovat do Top 10, aby se dostali do povědomí lidí.
Už v divadle začali budoucí zpěváci a zpěvačky tunit své sociální sítě a i přesto, že vypadli, mají dobře našlápnuto. Typickým příkladem je Lucie Bikárová, která vypadla ve finále, ale na sociálních sítích ji sleduje téměř 100 tisíc lidí. Podobně je na tom i Júlia Kramárová s 50 tisíci sledujícími nebo Adéla Krejdlová, která se neprobojovala ani do top 16 a má na kontě 50 tisíc sledujících.