Lída Baarová, rozená Ludmila Babková, byla československá herečka narozená 7. září 1914 v (tehdy rakousko-uherské Praze zemřela 27. října 2000 v rakouském Salcburku
Nejznámější filmy a seriály
Kariéra
V prvorepublikovém československém filmu byla vyhledávanou představitelkou sličných dívek a mladých žen. S další slavnou herečkou Adinou Mandlovou se setkávala na proslavených večírcích u Miloše Havla a při dalších společenských událostech. Sama Mandlová ve svých memoárech napsala, že se měly rády, a přestože byly velké konkurentky, nikdy jsme proti sobě neintrikovaly.
Po aféře s Goebbelsem měla zakázáno natáčet v Německu, proto se vrátila domů.
V roce 1941 jí bylo zakázáno natáčet i na území Protektorátu odešla proto do Itálie odkud se po vylodění spojeneckých vojsk (ještě před koncem války) vrátila zpět do Prahy
Na konci vojenského konfliktu uprchla do Německa byla ale internována americkými okupačními orgány a posléze předána do Československa Zde byla vyšetřována za údajnou kolaboraci. Po šestnácti měsících vězení a výslechů (v jejím případě vypovídalo na 80 svědků) byly všechny žaloby a obvinění proti ní postupně vyvráceny. Propuštěna byly na Štědrý den roku 1946, zastavení veškerého trestního stíhání se dočkala počátkem roku 1948.
Osobní život
Narodila se do rodiny úředníka pražského magistrátu Karla Babky a jeho manželky Ludmily, rozené Fenclové. Matka byla operní pěvkyní a hrála na klavír. Občas zpívala i ve sboru opery Národního divadla ale většinou se věnovala rodině. Zemřela na následky infarktu během policejního výslechu v roce 1945. Společně měli ještě druhou dceru Zorku Janů (vlastním jménem Zora Babková, též herečka), která roku 1946 spáchala sebevraždu. Druhou manželkou Karla Babky byla herečka Marcela Nepovímová.
Vzorem pro volbu jejího uměleckého jména byl rodinný přítel a spisovatel Jindřich Šimon Baar
Svůj první vztah měla s filmařem Karlem Lamačem Zamiloval se do ní i Vlasta Burian který se kvůli Baarové chtěl dokonce nechat rozvést.
V letech 1935–1936 měla vztah s německým hercem Gustavem Fröhlichem (byli spolu i zasnoubeni), který se zřekl své židovské manželky, aby neutrpěla jeho herecká kariéra.
Během natáčení v Německu ve třicátých letech 20. století velmi rychle (i díky svému půvabu) pronikla do vysokých společenských kruhů. Bulvární tisk opakovaně tvrdil, že v letech 1936–1938 byla milenkou tehdejšího nacistického ministra propagandy Josepha Goebbelse který ze své pozice ovládal německý filmový průmysl. Ona toto popírala, uváděla, že se s ním pouze znala. Každopádně na příkaz samotného Hitlera musela v srpnu 1938 zanechat veškerých kontaktů s Goebbelsem a následující rok Německo byla donucena opustit.
Během německé okupace udržovala vztah s ministrem průmyslu, obchodu a živností protektorátní vlády Jaroslavem Kratochvílem, dvojitým agentem Paulem Thümmelem nebo Františkem Teunerem
Poprvé se provdala až v červenci 1947, a to za loutkáře Jana Kopeckého (potomka rodiny Kopeckých a synovce komunistického ministra informací Václava Kopeckého V té době se svým mužem hráli loutkové divadlo a po komunistickém převratu v únoru 1948 za mimořádně dramatických okolností společně utekli do Rakouska
Zde poznala svého druhého manžela, lékaře Kurta Lundwalla (syna opavského stavitele Julia Lundwalla Žila s ním dohromady 23 let, manželství však uzavřeli až v roce 1969.
Jen několik týdnů před smrtí ji navštívila režisérka Helena Třeštíková a za čtyři dny (spolu s Jakubem Hejnou) natočili rozhovor s jejími vzpomínkami. Vznikl tak dokument Zkáza krásou který měl ovšem premiér až počátkem roku 2016.
Stejně jako film Lída Baarová který režíroval Filip Renč Od kinematografického fondu dostal nemalou dotaci, přičemž na ostatní žadatele se téměř nedostalo. S rozpočtem 80 miliónů korun jej ovšem kritika nemilosrdně strhala, přestože se opíral o hvězdné obsazení, např. Táňu Pauhofovou Karla Markovicse či Martina Hubu