pochod
Pochod Praha–Prčice je nejznámější organizovaný turistický a dálkový pochod v České republice. Na jeho založení v roce 1966 se podíleli Jiří Dvořák, tehdejší hlavní redaktor časopisu Turista, a Ing. Karel Kulle s místním rodákem a sportovním propagátorem Stanislavem Ratajem.
56. ročník se uskuteční 20. května 2023.
Hlavním organizátorem je Klub českých turistů (KČT). Značení mají na starosti jeho různé místní a oblastní organizace mj. úzce spolupracují s městským úřadem Sedlec-Prčice a živnostníky zajišťujícími občerstvení a jiný stánkový prodej na trasách i v cíli pochodu.
Ačkoliv se na něj opakovaně vydávají i některé známé osobnosti, například čelní představitelé různých politických stran, organizátoři se od jakéhokoliv politického využití akce distancují.
Po zaplacení startovného (2023 = 40 Kč) obdrží účastník mapu pochodu, do níž po cestě získává na kontrolních bodech (punktech) razítka, přičemž na trase se nacházejí i kontroly tajné. Jako suvenýr v cíli obdrží každý došlý tradiční „Prčický škrpál“, nazývaný díky své podobě „botička“ (v drtivé většině případů je vyrobena z barevného plastu), a Tatranku, od 2014 Horalku.
2015 zaznamenala akce 50. ročník, u jeho příležitosti byla vydána kniha Pochod Praha Prčice – padesát ročníků 1966–2015, která obsahuje řadu fotografií a dobové dokumentace.
2020 byl z důvodu covidu-19 zrušen, 55. ročník plánovaný na 15. května 2021 byl přesunut na 13. června s mnohými organizačními změnami, které souvisely s ještě doznívající epidemií. Nakonec byl pochod i tak zrušen a přesunut na další rok, trasu však lidé mohli jít neorganizovaně sami.
První ročník se uskutečnil 17. dubna 1966 a trasa z Prahy měřila 65 km (100 000 českých loktů). Od 1970 se jejich počet postupně rozšiřoval o ty z jiných míst, měnil se přes rekordních 24 tras (1984) po 9 v období útlumu (1994) až po současných 22 (2023).
Nejkratší dětská měří obvykle kolem 23 km, nejdelší mívá kolem 75 km a mohou sejí zúčastnit pouze dospělí.
Mezi tradiční starty pochodu patří Praha-Háje, Týnec nad Sázavou, Čerčany, Benešov, Bystřice u Benešova, Olbramovice, Votice, Střezimíř, Tábor, Mladá Vožice, Sedlčany, Milevsko a Petrovice u Sedlčan.
2005 byla akce poprvé rozšířena o trasu cyklistickou, 2007 vozíčkářskou.
1966 se na trasu vydalo 469 pochodníků. Nejvyšší (35 732 turistů) byla zaznamenána 1981. 1994 se zúčastnilo 7 715 účastníků, od té doby se účast i počet tras s drobným kolísáním opět zvyšují, v posledních letech vyráží kolem 20 000 účastníků, přičemž na hlavní trasu z Prahy to je 300 až 400 zájemců.
Rekordmanem co do počtu účastí je aktuálně dle agentury Dobrý den Miroslav Brábník, který již absolvoval více než 50 pochodů.
V minulosti to například byla Coca-Cola či vydavatel map Freytag & Berndt. V 70. a 80. letech 20. století se reklama zaměřovala kupříkladu na výročí sjednocené tělovýchovy (ČSTV), deník Československý sport, Československou spartakiádu, žvýkačky Sevac či pražský Geodetický a kartografický podnik.
V den konání pochodu bývá pravidelně posilována železniční doprava zejména na trati Praha – Tábor. Vlaky vezou posilové vozy a je vypraveno i několik speciálních spojů. V tento den dopoledne rovněž mimořádně zastavují všechny rychlíky ve stanicích startů pochodu a odpoledne ve stanici Heřmaničky. Z Prčice tamtéž jezdívá mimořádná autobusová doprava, stejně jako do dalších startovních měst ležících mimo benešovskou železniční trať.