Dálnice D0 (do roku 2015 rychlostní silnice R1), označovaná jako vnější Pražský okruh, je dálnice, která by v případě dobudování měla vytvořit vnější obchvat Prahy. Vychází z něj paprsčitě většina českých dálnic. Na rozdíl od vnitřního Městského okruhu, jehož dílčí úseky dostaly různé oficiální uliční názvy, označení Pražský okruh je ve všech částech vedoucích územím hlavního města zároveň i oficiálním názvem ulice.
Popis
První úseky byly otevřeny 1984, s jeho komplexním dobudováním se tehdy počítalo nejdříve k roku 2015.
1998 se předpokládala cena stavby 31 miliard korun, v únoru 2005 se zvedlana 47 miliard korun, 2009 Ministerstvo dopravy ČR zveřejnilo, že k dostavbě je třeba ještě 71 miliard korun. S dokončením se nyní počítá nejdříve k roku 2030.
Kilometr 0 se nachází jižně od Jesenice. Stavba je rozdělena do jedenácti číslovaných úseků, používají se pro ně obecná označení Jihozápadní segment, Vestecká spojka, Jihovýchodní úsek, Severozápadní segment a Úsek Březiněves – Satalice.
Zpoplatnění
Od 1. ledna 2007 bylo zavedeno formou elektronického mýtného pro vozidla nad 12 tun. Bez poplatku pro vozidla do 6 tun zatím zůstaly úseky 510 (Satalice – Běchovice) a 517 (Řepy – Ruzyně).
Předražení
14. května 2012 oznámil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), že při jeho stavbě byly zbytečně utraceny miliardy korun kvůli změnám staveb, tzv. vícepracem nebo výkupu pozemků pro křížení s dálnicí D1.
Dle zjištění NKÚ porušilo Ředitelství silnic a dálnic rozpočtovou kázeň u 9 veřejných zakázek a použilo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách (jen mezi léty 2005 až 2011) asi 5,7 miliardy korun Státního fondu dopravní infrastruktury. NKÚ tyto skutečnosti oznámil Finančnímu úřadu pro Prahu 1 a podal trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby.