Rallye Paříž-Dakar, jinak Dakarská Rallye, zkráceně pouze Dakar, je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů organizovaný Amaury Sport Organisation.
Mohou se ho účastnit jak profesionálové tak amatéři, kteří běžně tvoří asi 80 % závodníků.
Charakteristika
Jedná se spíše o vytrvalostní závod v terénu, kde se více používají upravené terénní speciály než klasické soutěžní rallye vozy.
Většina měřených úseků vede těžkým terénem, konkrétně písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalními úseky. Délka etap se pohybuje od několika desítek do stovek kilometrů denně.
Historie
Poprvé byl odstartován 26. prosince 1978 na základě myšlenky motocyklového závodníka Thierry Sabineho, který se během dálkového závodu Abidjan-Nice ztratil a 3 dny bloudil v poušti. Po této zkušenosti se rozhodl, že uspořádá dálkový závod napříč Afrikou. Proto též založil aložil T. S.O. (Thierry Sabine Organisation). Zemřel 1986 během Dakarské Rallye po havárii vrtulníku.
Trasa původně vedla z Paříže do senegalského Dakaru s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Politická situace a další faktory však způsobily, že se (včetně startu i cíle) často měnila. Do 1994 se začínalo v hlavním městě Francie, kvůli stížnostem jeho starosty byl ovšem start přesunut z Champs-Élysées do EuroDisneylandu.
Organizátoři plánovali průběh i do různých míst v Africe. Zatím poslední ročník na tomto kontinentu se konal 2007. Ten následující byl kvůli teroristickým útokům, k nimž došlo v Mauretánii týden před jeho zahájením, zrušen.
Od roku 2009 došlo k přesunu do Jižní Ameriky, konkrétně Argentiny a Chile (od 2012 i Peru), 2020 pak do Saúdské Arábie.
Byl opakovaně předmětem kritiky hlavně pro jeho dopady na obyvatele států přes které vedl, často se navíc jednalo i o sporná území. Vatikánské noviny L'Osservatore Romano jej charakterizovaly jako „vulgární přehlídku síly abohatství v místech, kde lidé stále umírají hladem a žízní.“
Na původní trase se jezdí závod Africa Eco Race.
Nejúspěšnějším účastníkem jeho historie je Francouz Stéphane Peterhansel (1965), který v něm zvítězil čtrnáctkrát (šestkrát na motocyklu, osmkrát v automobilu).
Nezapomenutelnou stopu v něm zanechal i Čech Karel Loprais (†2021), kterému se díky jeho 6 zlatým, 4 stříbrným a jedné bronzové medaili (vše v kamionech) přezdívá Monsieur Dakar.
Vozidla a značky
Původními kategoriemi byly motocykly a automobily (v rozsahu od bugin po malénáklaďáky), brzy byly přibrány i kamiony.
Mnoho výrobců automobilů (Land Rover, Range Rover, Mercedes-Benz, Pinzgauer, Toyota, Rolls-Royce, Peugeot, Citroën, Porsche,Mitsubishi, Nissan, Volkswagen, Hyundai…) využívá drsné prostředí závodu k testování svých vozidel, ale také z reklamních důvodů k demonstraci jejich odolnosti a spolehlivosti.
Kategorii nákladních vozů (kamionů) obsazují výrobci Tatra, LIAZ (nyní Tedom Truck), Kamaz, MAN, DAF, GINAF, IVECO, Renault Kerax, Perlini nebo Mercedes-Benz Unimog, motocyklům vévodí Honda, Yamaha, BMW či KTM.